Blåsor?
27.12.2018
Hej, Jag upptäckte för inte så länge sedan en prick på inre sidan av den yttre blygdläppen som var lite svälld. Trodde först det kan ha varit en finne men det var det nog inte. Upptäckte det här när jag torkade mig och kände att det gjorde lite ont. Men pricken försvann sedan efter några dagar och allt var okej, men nu har det kommit en till. Undrar vad det kan vara och vad det kan bero på? iiihk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej,
Jag tror att pricken du hade, och pricken du har på din blygdläpp är en finne, eller en inflammerad hårsäck/talgkörtel. Det är inte farligt och den kommer att försvinna av sig själv. Om du har haft oskyddat sex så lönar det sig att gå och testa sig för könssjukdomar, men om du inte har haft det så kan du vara alldeles säker på att det inte är en könssjukdom - och då kommer det med största sannolikhet att försvinna av sig själv.
Sköt om din hygien, tvätta underlivet med vatten en gång om dagen (inte tvål!) och följ med situationen. Ingen anledning till oro.
Kram
Tessi