blod under sex
15.05.2017
Hej! senaste gången jag hade sex med min tjej började hon blöda ur slidan men hennes mens var långt borta från att börja. undrar om jag har gjort något fel tex när jag fingrat henner eller något? ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2017
Hej.
Ibland kan man börja blöda då man har mens p.g.a. något litet sår som uppkommit. Det är ju mycket blod som finns i vävnaderna då man är upphetsad, så även ett litet sår (t.ex. av en vass nagel) kan orsaka blödning.
Det kan också häna att blödningen kom från hennes livmodertapp. Livmodertappen (munnen till livmodern) är ofta ganska känslig och börjar ganska lätt blöda om man stöter till den. Det behöver inte betyda att du gjorde någonting fel eller att det är allvarligt.
Men om hon även i fortsättningen börjar blöda då ni har sex så tycker jag att hon skall kontakta preventivrådgivningen och gå och bli undersökt för att kolla upp att allting ser ut som det ska.
Så blödningen är inget att oroa sig över nu efter bara en gång, men om det upprepar sig så är det värt att kolla upp
Kram
Tessi