Blöder av muspruttar under sex
24.08.2015
Hej!
För en tid sen hade jag sex, vi körde bakifrån och plötsligt kom massor med luft in i mej, så de blev en ordentlig musprutt, direkt efter började det blöda. Efter det har jag haft sex flera gånger, och det har varken kommit blod eller luft in i mej. Nu för någon dag sedan hände samma sak, vi körde bakifrån och det kom luft in i mej, vilket både resulterade i muspruttar och blod.
Vad kan detta bero på? Något man behöver vara orolig över? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.08.2015
Hej,
Jag tror inte att du behöver vara orolig. Då man har sex bakifrån kommer ju killen annars också längre in då han stöter, och i samband med den snabba tryckskillnaden det blir då det kommer in luft i slidan som sedan trycks ut så kan det säkert uppstå blödningar invid livmodermunnen utan att det är någon fara. (Tänk på en cykelpump - om du bara pumpar på i jämn takt så sker det med en viss rytm och känns smidigt, men om du lägger fingret för det lilla hålet så måste du pumpa mycket hårdare och då kommer luften ut snabbt och med högre tryck)
Men om det börjar upprepa sig med jämna mellanrum att du blöder efter samlag så kanske det skulle vara en god idé ändå att kolla upp saken. Ibland kan t.ex. svampinfektioner föra slemhinnorna skörare och då blöder man lättare, så för att kolla upp att allt är som det ska så kunde du boka tid till en gynekolog eller vid preventivmottagningen i din hemkommun.
Kram,
Tessi