Blöder när jag onanerar! :(
15.12.2013
Hej, när jag onanerar kommer det blod. Detta har aldrig någonsin hänt tidigare. Har inte långa naglar så kan inte ha rivit mig. Detta har hänt de tre senaste gångers, två gånger 2 veckor innan mens, sedan fick jag mens och trodde det skulle försvinna men det har det inte gjort. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra? Min pojkvän kommer på torsdag och jag vill ha sex men tänk om jag börjar blöda då.. :( Johanna

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
16.12.2013
Hej!
Hmm, det låter inte bra att det kommer blod när du onanerar... Hmm... Våra sexualrådgivare har förr svarat på frågor om att det kommer blod när man onanerar och de har då först och främst frågat ifall slemhinnorna i slidan är väldigt torra? Har du andra problem, som röd och irriterad hud i underlivet, kliande eller svidande, ömt när du onanerar eller använder tampong? I så fall kan det alltså vara så att slemhinnorna (den fuktiga och mörkare huden i underlivet) är irriterad och torr. Det kan i sin tur bero på till exempel att man tvättar underlivet med tvål - det ska man INTE göra, för då torkar det ut och tvättar bort underlivets naturliga skydd mot bakterier, smuts och torka. Inte ens intimtvål är riktigt bra. Tvålen gör också att slidans naturligt sura ph-värde förändras och då blir den mycket känsligare. Även att använda tighta kläder och strings så att underlivet inte riktigt kan andas kan göra att slemhinnorna blir irriterade. Och är de irriterade, så klarar de kanske inte samma behandling som vanligt, tex är de inte lika töjbara och välsmorda och då kan friktionen och att man omedvetet "drar" i dem när man onanerar/har sex göra att de spricker och det blir sår.
Om du tror att det är det här som är fallet, så kan du pröva flera saker. På apoteket finns både intimsalvor och salvor/ampuller som man sprutar in salva med som ska återställa den naturliga balansen i underlivet. På apoteket finns också mjölksyreprodukter som hjälper de goda bakterierna i slidan att motarbeta allt skadligt - även om surmjölk eller naturell yoghurt funkar lika bra. Sedan kan du smörja med hudolja också - fast då är naturlig mandel- eller olivolja bättre än de flesta hudoljor på apoteket, eftersom hudoljorna därifrån ofta är gjorda av mineralolja som inte andas. Aloe vera är också skönt lugnande och återuppbyggande för underlivet, finns i ren form på apoteket och i hälsokostaffärer. Låt underlivet andas så mycket som möjligt, tex genom att sova med bar underkropp, och duscha högst en gång om dagen med bara varmt vatten.
Sedan är det ju så med slemhinnorna i underlivet och sex att ju kåtare desto bättre. Om man inte är riktigt sexuellt upphetsad men ändå onanerar eller har sex med någon, så är hela underlivet oftast torrare och mer trångt och då kan det uppstå små sår om man "nöter" där. Så se till att du har massor av förspel först och att du verkligen är på humör - så mycket på humör att du knappt kan hålla dig - innan du för in något i slidan. ;) Eller åtminstone använda glidmedel och kondom.
Slutligen så kan nog en del könssjukdomar göra så att man börjar blöda ur underlivet. Då handlar det främst om torra och hårt ansatta slemhinnor eller om att blåsor eller sår uppstår av sjukdomen. Att du blöder så där mycket låter inte bra alls och kan tyda på någon könssjukdom eller infektion. Vore vi du så skulle vi nog genast beställa tid till en läkare/gynekolog/hälsomottagning/preventivrådgivning (beroende på kommun är det lite olika ställen som har hand om underlivsproblem och könssjukdomar).
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena