Böld i underlivet
18.06.2021
Hej!
Jag har en typ liten böld på insidan av min blygläpp och den känns typ som en finne. Det tar sjukt då man tar på den. Vad kan det vara?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2021
Hej,
Min gissning är (precis som din) att det är en finne. Antingen en inflammerad hårsäck eller en inflammerad talgkörtel. Inflammerade hårsäckar får man ganska lätt om man rakar sig i underlivet. Det kan handla om att ett litet hårstrå har börjat växa under huden och inte "slipper ut", eller att det blivit kavt fett och bakterier inne i talgkörteln.
Du behöver inte göra någonting åt saken. I de allra flesta fall läker inflammationen av sig själv. Försök hålla området rent (men inte överdrivet rent) och undvik att klämma på den. Jag tror att det kommer att kännas bättre redan om några dagar.
I enstaka fall kan det vara en inflammation av en körtel (Bartholinis körtel). Då brukar det vara en punkt bredvid slidöppningen. Dessa fall kan kräva att man får behandling och träffar en läkare. Men på basen av det du skriver så tror jag inte att det är det.
Kram,
Tessi