Bölder i underlivet
09.01.2019
Hej! Jag har 2 st bölder i underlivet som gör så sjukt ont så jag knappt kan sitta ner. Det gör även ont när jag t.ex går, hostar, nyser. De sitter på de inre blygdläpparna nära slidöppningen. En är ganska stor (ungefär som en ärta) och en är lite mindre. I början kom det ut lite var och blod. Vad kan detta vara?
Om det hjälper så har jag aldrig haft sex.
Svara så snabbt som möjligt, tack i förväg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2019
Hej.
Jag tror att du har fått en inflammation i Bartolinis körtlar. Det är körtlar som sitter invid slidöppningen, och vars uppgift är att producera sekret som håller slidans slemhinnor fuktiga.
Infektionen kan bero på en bakterie eller på ett virus. Det är inte en könssjukdom och den smittar inte, men kan behöva antibiotika eller behandling för att försvinna.
Jag tycker att du skall kontakta en vårdcentral eller ungdomsmottagning och boka en läkartid så att du kan bli undersökt och vid behov få antibiotika utskriven. Bartolinit är inte farligt, men behöver alltså behandling för att gå över.
Kram
Tessi