Boll på blygdläppen
12.03.2014
Hej!
Jag har en lite boll/finn? på ena blydläppen! Den gör inte ont men kliar lite?
Fick den efter att jag haft skyddat sex men han slicka å körde me sina fingrar i mig.... Haft den nu i 4 dar.... Men den har blivit lite bättre nu :)
Men va tror ni he kan va? En finne?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.03.2014
Hej!
Japp, vi tror att det är en finne! Eller snarare en inflammerad talgkörtel eller en inflammerad hårsäck - men de ser ut och funkar i stort sett som finnar. Det har kommit in lite vanliga bobbor antingen i en talgkörtel (igenstockad ungefär som en pormask) eller i en hårsäck (mera vanligt om du rakat/vaxat bort könshåret) så att det blivit infekterat och finns var där. Ofta börjar den nog smärta i något skede, när den blir "överfylld" och börjar spänna, men den kan också kännas bara som en knöl och försvinna av sig själv på några dagar. Den kan klia lite just för att det liksom spänner i huden.Ju mer man påtar på den eller försöker klämma den, desto mer smärtsam kan den bli och ibland också desto mera infekterad. Just att få finnar, inflammerade hårsäckar, är vanligt om man rakar underlivet, då kan också hårstråna börja växa inåt.
Om den börjar bulta och ta väldigt sjukt när du sitter eller går, så kan du försiktigt punktera den och klämma ut varet. Men då ska du punktera med en kokt (steriliserad) nål och superrena fingrar och smörja något bakteriedödande på efteråt. Dock inget plåster eller liknande, men luftbada gärna området.
Om den inte ser ut som en vårta - för då kan det vara kondylom. Kondylom smittar nog via hudkontakt (och en kondom täcker ju inte all hud som rör vid varandra). Likaså smittar herpes även via oralsex och smek-/gnuggsex, men herpes ser mera ut som vätskefyllda små blåsor som spricker upp till sår sedan (samma som munherpes, munsår). Om man misstänker att man kan ha smittats med någon av dessa ska man gå till hvc och preventivrådgivningen där för att få det kollat och få medicin.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna