Brännande känsla
17.11.2015
Hej! jag har ALLTID haft kondom när jag har haft sex ville säga det före bara, jag har en fråga som ja verklligen vill få svar på. Der gör ont eller det känns som en brännande känsla där nere före jag kissar det gör inte ont när jag kissar men före och efter känns det liksom, inte så farligt men före jag ska kissa känns det väldigt stickande eller brännande. Kan även tillägga att jag har har grumligt kiss, vad kan detta bero på? jag dricker ganska lite kan det ha med det å göra? hoppas hoppas detta inte är något allvarligt.... anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2015
Hej.
Eftersom du skriver att ditt kiss har varit grumligt och att det svider och bränner före och efter att du kissar så misstänker jag att du har urinvägsinfektion. Jag tycker att du skall gå till din skolhälsovårdare eller hvc och ge ett urinprov så fort du kan. Urinvägsinfektionen i sig är inte svårbehandlad, men om den skulle hinna sprida sig så kan den bli besvärligare att bli av med.
Oftast beror urinvägsinfektionen på att främmande bakterier har kommit in i urinvägarna och urinblåsan. Ibland kan man få urinvägsinfektion i samband med att man har haft sex, eftersom det ju trots allt är lite klottigt och bakterier lätt flyttas från ett ställe till ett annat. Men det är ju ingen könssjukdom. Och eftersom du skriver att du alltid har haft kondom så behöver vi knappast oroa oss för att det skulle vara nån annan könssjukdom heller.
Nu tycker jag att du skall dricka så mycket du kan, eftersom det ibalnd kan reda upp saken av sig själv då urinvägarna spolas ordentligt. Drick gärna någonting surt, t.ex. lingon- eller tranbärssaft. Men om symtomen inte lättar eller om de har blivit värre sedan du skrev frågan så skall du gå och lämna ett urinprov. Om det är urinvägsinfektion så får du en antibiotikakur och efter det är du i skick igen.
(om det skulle visa sig att det inte är en urinvägsinfektion så kan du antingen fortsätta reda ut saken på HVC/med din skolhälsovårdare eller så skriver du in igen så fortsätter vi fundera) Det löser sig nog!
Kram
Tessi