Bröst efter graviditet
29.10.2016
Hej!
För ca 6 månader sen fick jag mitt första barn. Jag ammar honom inte och har inte gjort utan jag pumpade ca 1 månad i början men sen började mina bröstvårtor gå sönder så jag fick sluta.
Jag är extremt besviken och frustrerad över hur mina bröst ser ut nu efter graviditeten. Dom är hängiga och känns tomma på något vis. Mjölken har försvunnit såklart, men innan jag var gravid var dom väldigt fasta och såg bra ut.
Påverkas utseendet på brösten av om man använder bh eller inte? Har bh på mej när jag ska någonstans men hemma är jag helst utan då dom är så "lösa" så dom ändå bara ramlar ur bh-n. Oavsett storlek och modell.
Finns det någon chans att jag får tillbaka mina fasta bröst? Finns det något jag kan göra mer än att operera dom?
Är så besviken och ledsen så tankarna lutar väldigt mycket åt det hållet just nu.. Joutjout

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.11.2016
Hej.
Förlåt att du har fått vänta så länge på ett svar, men nu skall jag försöka svara. Det är otroligt många förändringar din kropp har gått igenom under de senaste 1,5 året om du tänker på det. Först graviditeten, med alla de förändringar som den innebär, och sedan förlossningen och amningen. Det tar ju länge att vänja sig med vilka förändringar som helst, och nu har de kommit så tätt att det skulle vara rent konstigt om du kände igen din kropp genast då amningen har upphört.
Brösten ändrar efter att man har fått barn. Kort och gott. Det handlar egentligen inte om amningen utan även de kvinnor som inte har ammat sina barn alls upplever samma förändring, så egentligen har man utsatt sig för risken med hängbröst redan då man blivit gravid - oavsett om man ammar eller inte. Dels förändras vävnaden inuti brösten, och dels töjs brösten ofta ut och sväller under graviditete och amning, och då man slutat med det så finns det helt enkelt mer hud än innehåll kvar. En stor bov som påverkar brösten mycket ifråga om man utvecklar hängbröst eller inte är rökning. Så det skall man undvika. Och givetvis spelar åldrandet en stor roll - men det i sin tur är svårt att undvika.
I optimala fall kan man se det positiva i saken. Det faktum att du har fått ett barn, och att din kropp bär tecken på det. Brösten är ju också mjukare än tidigare - och faktiskt ganska mysiga om du tänker enbart på hur de känns i handen.
Jag förstår att det kan kännas om en förlust, speciellt med tanke på att du ännu är så ung att utseendet spelat väldigt stor roll, och de flesta av dina jämnåriga inte ännu är i den situationen att de skulle ha upplevt samma saker som du.
Tyvärr är det svårt att genom muskelträning ändra speciellt mycket på bröstens fasthet. Själva bröstmuskeln kan man naturligtvis påverka, men bröstet - vårtan och vävnaden påverkas inte lika lätt. Du kan boka tid på ett gym och tala med en personlig tränare - men om de är ärliga så tror jag att de kommer att svara ungefär samma sak.
Jag föreslår att du skulle gå till en riktig underklädesaffär, där du kan få personlig betjäning av någon som verkligen förstår sig på underkläder. Där kan man säkert hitta en bh som passar dig, och som du kan känna dig attraktiv i.
Jag önskar att jag kunde skriva någonting som fick dig att förstå att det fortfarande är din kropp - även om den känns obekant just nu, och att den inte har blivit sämre - bara utvecklats. Sköt om dig själv och försök att se de positiva sakerna, och de saker du kan påverka.
Många kramar.
Tessi