Bröst inflammation?
18.04.2018
Hej! Jag har problem. Mina bröst ömmar, speciellt det högra. Det är varmt, nästan som det var feber inuti och liksom en varplupp eller nåt som står ut ovanpå bröstvårtan. Det har varit så här för någon månad sen också och då svällde det upp o kändes typ bedövat. Tror jag kanske skrev om det då också. Men nu har det alltså kommit tillbaks. Och jag vet att jag borde ta det lugnt men nu råkade jag istället sitta i en park o dricka vin med mina kompisar hela eftermiddagen. Fryser o var ganska rödvins deppig innan jag kom på att det är okej att gå o lägga sig kl åtta. Så nu ligger jag i sängen och försöker förstå vad som händer med mig. Kan det vara nån slags inflammation inuti bröstet? Jag har haft en knöl i höger armhåla, alltså armhålan bredvid. Har det ett samband? Knölen försvann utan att de behövde göra något. Men jag är ändå lite smått stressad. O samtidigt känns det som att det kanske inte är nåt ändå. Vad tror ni? Är det här nåt att bry sig om? Lilla My

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.04.2018
Hej Lilla My!
Visst låter det ju som att du möjligen har en inflammation i bröstet, speciellt eftersom det är varmt och värker/ömmar! Har du dessutom feber eller känner dig tröttare än normalt (tex som om du skulle hålla på att bli förkyld) så ska du definitivt uppsöka vård direkt. Bröstinflammation brukar man ju vanligtvis få när man ammar och exempelvis har oturen att få en stockning i en mjölkkörtel eller mjölkgång (kallas mastit eller mjölkstockning) men om du inte är gravid så är det något annat på gång. Det här låter som en urdum fråga, men du är väl säker på att du inte är gravid? Man kan nämligen börja få bröstmjölk redan en bit in i graviditeten, och speciellt om man då får kallt om brösten kan det bli inflammation av det, även om allt det här såklart är ovanligt. Bäst att kolla upp det så snabbt som möjligt hursomhelst. Ring till HVC nu och beskriv symptomen.
Håller tummarna att det blir bra snart!
Kram, Liselott