bruna flytningar
17.06.2018
Hej! jag har tidigare haft besvär med bruna flytningar i 7 månader pga mini piller så nu har jag bytt till pstav, den funkade jättebra tills för ungefär en vecka sen då jag fick urinvägsinfektion, tog antibiotika och började få bruna flytningar. tog den sista antibiotika tabletten på onsdags morgon (idag är det lördag) och flytningarna har inte slutat än, vad ska jag göra? flytningarna luktar lite illa så funderar på om man kan få såhär av svampinfektion eller om det har blivit något fel med p staven nu, vad är mest sannolikt? tacksam för svar! pslist12

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2018
Hej.
Jag tror egentligen inte att dina bruna flytningar behöver vara ett tecken på att någonting är fel, och det är ganska svårt att veta vad de beror på. Men vi skall fundera på lite olika alternativ.
Dels skriver du alltså att du har bytt från mini-piller till p-stav eftersom du hade mycket bruna flytningar (kan handla om mellanblödningar/spotting). Det samma gäller alltså nu, det kan vara frågan om små blödningar från livmodern, typ som mens. Det är inte ovanligt att man kan ha små blödningar under den första tiden med p-stav medan kroppen håller på och vänjer sig och i sig är det ingenting konstigt eller fel med det.
Du skriver också att du har haft urinvägsinfektion, vilket jag inte tror att har någonting med p-staven att göra. Eventuellt indirekt dock, så att man har mer sex och underlivet därför inte är lika fritt från bakterier som det brukar vara - och då löper man också större risk att få både urinvägsinfektioner och svampinfektion. Men blödiga flytningar är egentligen inget typiskt tecken på någondera, så om de luktar lite så känns det nästan mer rimligt att det skulle röra sig om en annan vaginal infektion.
Har du några andra symtom, t.ex. klåda eller värk? Jag tänker att du kunde börja med att gå till apoteket och köpa någon medicin för att återställa slidans pH-balans. T.ex. lactal, Vainal balans eller liknande. Det brukar finnas ett ganska stort utbud av liknande mediciner i intim-hyllan. OM du har andra symtom som tyder på svampinfektion (klåda och sveda, gryniga flytningar) så kan du köpa en salva som heter Canesten, som brukar fungera snabbt och effektivt.
Så måste man ju alltid tänka igenom vad man har gjort, och om det finns någon risk för att det kunde röra sig om en könssjukdom. Om du vet att du har haft oskyddat sex med en person som du inte är 100% säker på att är frisk så lönar det sig att kontakta en ungdomsmottagning och be om att få bli testad. Många könssjukdomar kan he symtom som dina, och de kan få tråkiga följder om de inte behandlas.
Så beroende på hur din situation ser ut nu, så får du avgöra själv om du börjar med att kontakta en ungdomsmottagning eller går till apoteket.
Oroa dig inte, det kommer nog att lösa sig.
Kram
Tessi