Bruna flytningar
04.01.2015
Hej! Idag på morgonen blev jag plötsligt väldig illamående och gick på toaletten. Då märkte jag att jag hade blod i slidan, inte mens blod, utan rent blod. Jag blev lite orolig för jag skulle ha mens förs om en vecka. Det slutade blöda men nu, på kvällen, har jag bruna, lite gryniga flytningar blandat med den vanliga flytningen. Jag har också små vita 'knottrar" i under livet och har haft dem så länge jag kan minnas men besväras inte av dem. Vad är det och vad borde jag göra? Orolig
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.01.2015
Hejsan, vi har skickat din fråga vidare till en av våra experter. Svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan,
När man är i puberteten kan mensen hoppa lite fastän den annars är regelbunden.
När flytningar ändrar färg eller lukt eller konsistens ska man vara observant för då är det oftast nåt som är på tok. Om du haft en blödning och dina flytningar blev gryniga och bruna behöver du uppsöka vård för en ordentlig bedömning, det kan inte jag göra så här över nätet. Så det du ska göra är att kontakta din skolhälsovårdare eller ditt hvc för att få komma till en barnmorska, hälsovårdare eller en läkare/gynekolog så att du får den hjälp du behöver.
Angående dina vita knottror i underlivet så finns det lite olika alternativ. Om du alltid haft dessa är det talgkörtlar, de har till uppgift att producera ett fett (talg) för att huden ska hållas mjuk och smidig. Talgkörtlar har man på hela kroppen men just i underlivet syns dom bättre eftersom huden där är så tunn och det finns så lite underhudsfett i underlivet. Talgkörtlarna kan vara gula, vitgula eller vita till färgen.
Om du har haft oskyddat samlag kan du ta upp dina knottror till diskussion på samma gång du söker vård för dina flytningar, om du alltid haft dem är det knappast någon fara och det är helt vanliga talgkörtlar. Men det är bra att kolla upp dom på samma gång.
hälsar Diana