efter medisinsk abort
22.09.2017
Hej! jag gjorde medicinsk abort för 10 dagar sen, jag bör lite fortfarande men inte alls mycket. jag undrar om det är okej att använda tampong i 2 dagar nu, har endast haft binda änsålänge. behöverhjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.09.2017
Hej.
Efter en medicinsk abort är det vanligt att man blöder mer eller mindre i ca 14 dagar. Eftersom det alltid finns en ökad risk för infektion efter abort så skall man inte använda tampong. Har man tampong är det dels en större risk för infektion, och dels har man mycket svårare att följa med hur mycket man blöder - vilket är viktigt.
Jag tycker med andra ord INTE att du skall använda tampong ännu. Många tycker att det är bekvämare med tampong än med binda men i detta skede måste du tänka mer på vad din kropp klarar av än vad du själv upplever att är bekvämt eller praktiskt.
Kram
Tessi