Extrem stor och kliande finne på blygläppen
30.08.2018
Hej! För knappt 2 dagar sedan, hittade jag en liten finne , vid ena ytterblygläppen, jag kände på den men fick inte ont eller ngt. men igår ikväll började det klia som tusan, o när ja kände där så hade den blivit ganska stor som en oliver. det kliar och det gör ont att ha på sig jeans.
jag rakar mitt underliv , rakade mig sist förra veckan kan de bero på de ? haft innåtväxande hårstrå tidigare men då fick jag en knöl som var innanför huden, denna är utanpå och kliar ! vad kan det vara, tacksam för svar snarast som möjligt Alicia110

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2018
Hej.
Jag tycker att det låter som en inflammerad hårsäck, precis som du skriver.  Högst antagligen beror den på att du har rakat dig, precis som du skriver. Men kan givetvis ha finnar och inflammerade hårsäckar i underlivet annars också, men de blir ofta fler om man rakar sig eftersom det då lätt uppstår små sår som inflammeras.
Trots att området kliar så tycker jag att du skall försöka låta bli att peta eller klia på det så mycket som möjligt. Du kan testa att peela huden med en peelingkräm med jämna mellanrum om du rakar underlivet, så undviker du förhoppningsvis inåtväxande hårstrån.
Låt knölen vara, håll stället torrt och rent. Om smärtan blir olidlig eller om knölen fortsätter att förstoras eller inte försvinner så kan du gå och tala om saken med din skolhälsovårdare så får hen ta ställning till huruvida du borde träffa en läkare.
Låter inte farligt alls.
Kram
Tessi