fastare bröst?
12.01.2015
Hej jag är en tjej på 13 (snart 14) år och undrar hur jag kan få fastare bröst? Ja har haft bröst sen ja va typ 9/10 år gammal. De är väldigt mjuka och hänger lite.ja e lite orolig att de förblir så.kan ja typ träna så de blir fastare? hope

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.01.2015
Hej hope! Bröst finns i alla de former modeller o storlekar som det finns kvinnor på vår jord! Ärligt sagt tror jag att det är just det som ger bröstena ett visst intresse hos killarna! ;)
Det bästa rådet jag kan ge dej är att satsa på bra stöd. En bh som stöder bra hjälper ju brösten att behålla sin form och elasticitet. Som regel är det väl nog så att dyrare bh:ar har bättre stöd... Det finns bh:n som faktiskt kan kombinera snyggt utseende med bra stöd!
Brösten består ju av både muskler och fettvävnad. När du tränar bröstmuskulaturen blir ju nog brösten fastare. Bäst syns en bra tränad bröstmuskulatur på mindre bröst.
Bröstmuskelträningar ger fylligare rundare bröst. En del övningar finns det som man enkelt kan göra hemma ex armhävningar. När du gör armhävningar hemma så tränar det bröstmuskulaturen mera om du håller armarna brett, långt utifrån kroppen, så att du får bröstkorgen så långt ner mot golvet som möjligt. Pressa upp överkroppen när bröstkorgen är ungefär 5 cm från golvet. Ungefär 10-12 såna lyft 3 ggr i veckan borde nog ge resultat. Bänkpress är också bra för brötmusklerna men kräver ju lite utrustning... Med hjälp av Kettlebells/hantlar kan man ligga på golvet och göra lyft som stärker bröstmuskulaturen.
Lycka till! :)
Med vänlig hälsning,          Annika   hälsovårdare-barnmorska