Finnar på vårtgården
08.03.2015
Hej, jag undrar varför jag har finnar på min ena vårtgård då jag är 16 och ej är gravid, jag har haft samma i nästan i ett år och har börjat med p piller nyligen så att de har inte kommit av de. De är vit inuti som en finne.
Kan man få bort de på nått sett?, tycker att de är lite pinsamt/osexigt då jag är med min kille. Vill gjärna få bort de men jag har ej rört de för jag har hoppats på att de ska försvinna av sig själv.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
11.03.2015
Hej! Jag tog bort ditt namn så att du ska få vara anonym. :)
Det är inte finnar du har på din vårtgård. På vårtgården finns större o mindre porer. Både kvinnor och män har också hårsäckskörtlar runtom bröstvårtan. De kan se ut lite som finnar/pormaskar.
Ifall du tycker att de är jättepinsamma kan du nog försöka klämma ut det vita lite. Men se till att du har rena händer, ifall du får dit bakterier kan det bli en hudinflammation. Jag rekommenderar att du först går i duschen, det varma vattnet öppnar på porerna och rengör. Direkt efter duschen kan du klämma lite försiktigt när porerna är som störst. Ifall det kommer ut lite som en vit pormask får du vara nöjd. Pina inte, utan försiktigt. Putsa efteråt med sårputsmedel ex Septidin. Vid behov kan du behöva putsa några gånger de följande dagarna om det ser rött och irriterat ut.
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare