Flik i slidan
02.04.2018
Hej! Jag är en tjej på 16 år som för ett tag sedan upptäckt något konstig i min slida vid onani. En bra bit upp i slidan (några cm kanske) är det typ en flik som sticker ut. Vet att slidan kan vara lite flikig och bucklig så trodde först att de var normalt men när jag känt efter lite noggrannare har jag insett att de är något som inte står rätt till. Den här fliken i slidan separerar slidan och de bildas som två hål/vägar i slidan. Jag kan liksom röra med fingret runt den här fliken. Jag ska ringa till UM tänker jag men är jättenervös och orolig. Är detta ens möjligt? Har du hört talas om något liknande? Tacksam för svar!
Mvh orolig tjej Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.04.2018
Hej.
Ja, jag har nog hört om liknande fall, och din fråga är inte den första vi får gällande denna sak, men är inte speciellt påläst om vad det beror på eller vad man brukar göra åt saken. Så bäst är det nog om du kontaktare en ungdomsmottagning så att de får undersöka dig och ta ställning till om någonting behöver göras åt saken. Jag är helt säker på att det kommer att ordna sig och att du inte behöver oroa dig, även om det är naturligt att känna oro då det är någonting som rör ens egen kropp.
Ring och boka en tid, så har du tagit det första och svåraste steget.
Kram
Tessi