Flytningar!!
23.01.2016
Hej jag har precis haft min första mens och innan jag hade min första mens hade jag helt normala flytningar men jag hade dock klåda i underlivet som uppstod lite då och då men de försvann under första mensen men kom sen tillbaka efter mensen! Jag har nu även efter mensen haft brunaktiga flytningar men jag kan inte riktigt avgöra ifall de luktar illa eller normalt för en flytning luktar ju inte direkt gott så jag vet inte ifall mina är normala eller inte!
Har inte pratat med min mamma om det här har bara frågat henne en gång ifall hon hade en salva då det klia som värst i underlivet! Är inte så sugen på att bli undersökt!! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.01.2016
Hej.
Det kan hända att det är en släng av svampinfektion du har fått. Då brukar det klia. Det är ganska vanligt att symtomen lättar medan man har mens eftersom pH-balansen då ändrar av sig själv. Men du skriver att symtomen sedan kom tillbaka och att du fortfarande har brunaktiga flytningar. Så du måste vi fundera på vad det kan betyda.
Svampinfektion brukar alltså orsaka klåda i underlivet, både vid blygdläpparna och ibland inne i slidan. Ofta får man också tjocka, gryniga, vitaktiga flytningar. Om man har svampinfektion kan man köpa en salva från apoteket som heter Canesten. Man får köpa den utan recept och den hjälper snabbt mot klådan. Det kan ändå vara bra att gå och tala med din skolsyster eller med en barnmorska på ungdomsmottagningen om saken. Svampinfektionen är ingen könssjukdom, och det betyder inte att du har gjort någonting "fel" för att få den. Det är inte farligt, men kan behöva behandlas för att försvinna.
Det kan hända att du har bruna flytningar nu efter mensen bara för att mensen av någon anledning har blivit mer utdragen än vanligt. Alltid vet man inte vad det beror på och det betyder inte heller nödvändigtvis att någonting är fel. Du får helt enkelt följa med och se. Det är inte alls ovanligt i din ålder att mensen kan variera lite i längd och färg, och det kan variera från gång till gång.
OM mensen/flytningarna luktar illa så kan det vara ett tecken på infektion, mendet brukar nog märkas om flytningarna luktar illa. Så om du är lite osäker så gör de antagligen inte det. Precis som du skriver så brukar de ju inte lukta direkt gott annars heller - men man brukar nog bli medveten om det om de luktar direkt illa.
Så mitt förslag är att du först går och talar med din skolsköterska/barnmorska på ungdomsmottagningen, men sen kan du gå till apoteket och köpa Canesten. Om salvan inte hjälper så får du diskutera vidare med skolsystern/barnmorskan, eftersom det isåfall kan hända att det behöver tas något prov för att utreda vad det är frågan om.
Men du skall inte vara orolig. Det kommer att ordna sig. Antagligen hjälper salvan och då är problemet ur världen.
Kram
Tessi