Flytningar som luktar järn
05.09.2016
Hej.
Jag får stora mängder flytningar och de luktar som... metall,järn? Är det normalt? Jag har haft detta säkert i 1-2 år och har nu int märkt något annat än detta.
Men om det är normalt, finns de något sätt att minska på lukten? Jag vet inte om andra känner den, men ibland så kan jag känna järn lukten då jag sitter bland folk, vilket gör att jag måste sitta med benen i kors hela tiden så att inte lukten slipper ut, ibland över en timme och det blir ju varmt! Ibland går flytningen genom byxan också, så att det blir fuktigt! Så måste jag lida genom dagen med blöta trosor och fuktiga byxor.
Sen har jag inte fått hår under armarna än, är det normalt? Kommer jag ens att få hår där?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2016
Hej.
Som du säkert vet så varierar mängen flytningar under menscykeln så att man ibland har mer och ibland mindre. Men i regel skall flytningarna vara ganska luktfria, så om du upplever att du kan känna lukten genom kläderna så skulle min gissning vara att det är någonting som inte står riktigt rätt till. Det låter också lite väl rikligt att det kommer så mycket att det går igenom både trosor och byxor.
Jag tycker att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare om saken, eller besöka hvc och tala med en barnmorska/hälsovårdare som kan lägga en remiss till bakterieodling åt dig. Bakterieodlingen tas med en tops från slidan, och man kan då få reda på om det är någon form av infektion som orsakar dina flytningar. Det finns flera olika sorters infektioner som i sig är helt ofarliga men som kan orsaka problem och behöva behandling för att gå över. Ett annat alternativ är att det helt enkelt är pH-värdet som är fel i ditt underliv. För det finns det vagitorier att köpa receptfritt på apoteket, ( t.ex. Lactal Balans).
Alla människor har olika kraftig hårväxt på kroppen, så om det är så att du har fått din mens och har bröst (d.v.s. har genomgått de andra förändringarna som sker under puberteten) så kan man kanske anta att du inte kommer att få hår under armarna. Till en viss del är det genetiskt hur mycket hårväxt man har, så kanske nån av dina föräldrar ochså har sparsamt med hår under armarna? Hur som helst så tror jag inte att du behöver oroa dig.
Du väljer själv om du vill börja med att gå och tala med din hälsovårdare eller om du först vill testa att återställa slidans pH-värde för att slippa flytningarna. Men om det inte skulle funka med t.ex. Lactal Balans så skall du nog kontakta hälsovårdaren eller en läkare.
Sköt om dig
Kram
Tessi