Föör mycket flytningar
22.02.2015
Jag har alldeles för mycket flytningar. På ett par timmar kan det gå igenom och börjar väta igenom byxorna, om jag går i bara trosor rinner det längs benen. Det har varit såhär i ett par veckor nu, förr har det inte varit såhär. Jag måste byta trosor 2-3 ggr om dan nu.... Vad ska jag göra? Niino

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.02.2015
Hej!
Hm... mycket flytningar kan enligt alla de svar på frågor som vi fått förr och som hälsovårdarna, barnmorskorna eller sexualrådgivarna svarat på förr både vara något normalt i kroppens utveckling och ett tecken på att något inte står rätt till i kroppen. Se, å ena sidan, så varierar nog mängden flytningar under livet. Det är rätt vanligt att man tidvis kan vara blöt under puberteten, då hormonerna leker tornado i kroppen och en massa mystiskt kan hända tillfälligt, innan det jämnar ut sig igen. Det är då oftast hormonellt, på samma sätt som att klimakteriekvinnor ofta blir väldigt torra. Å andra sidan så brukar förändrade eller konstiga flytningar vara ett tecken på att något är fel. Då kan det vara allt från en PH-obalans (att det tex inte är surt nog - slidan ska ha en väldigt sur miljö), att man tvättat för ofta (och kroppen måste kompensera för det borttvättade skyddet), nytt sköljmedel i tvättmaskinen som man inte tål, en bakterieinfektion, en könssjukdom... Grundregeln brukar vara att om det luktar illa, kliar, är röttn och irriterat eller blir en konstig färg, som gulgrönt eller grynigt vitt, så är det någon infektion eller sjukdom på gång och då ska man kolla upp det hos närmsta preventivrådgivning, könssjukdomspoliklinik eller familjeplanering (kolla din kommuns kontaktuppgifter här).
Men börja med lite gamla husmorsknep:
- använd INTE trosskydd eller binda eller något - det brukar bara göra flytningarna värre när underlivet inte kan andas och vädras
- luftbada, alltså vädra, genom att ha pösiga kläder och gå omkring med rumpan bar - åtminstone sov utan något på underkroppen - så mycket du kan
- tillför fukt, alltså gärna en bassalva eller hudolja (även vanlig kallpressad olivolja, mandelolja eller till och med kokosolja funkar bra och är hälsosammare än oljor som innehåller mineralolja) - din kropp kanske kompenserar torra slemhinnor med mera flytningar
- duscha inte mer än högst 1 ggn / dag, helst bara varannan. Många gör dumheten att duscha underlivet för ofta, så att de duschar bort det naturliga skyddet och förstör både PH-balansen och den skyddande bakteriefloran där. Använd absolut inte någon form av tvål, den både torkar ut - så att kroppen måste kompensera med mera flytningar - och dödar skyddet.
- byt också tvätt- och sköljmedel till snälla, oparfymerade och allergitestade sådana för underkläder, byxor osv.
- och undvik strings och tighta kläder, eftersom de gör att underlivet inte kan andas. Spetsar och konstmaterial kan du gärna byta ut mot bomullshipsters - hellre mommotrosor än skavande strings i material som inte andas
Hjälper inte de här knepen, så ringer du preventivrådgivningen. Nu är ju inte några veckor så mycket tid, även om det säkert är superstörande, men om det här är ett ihållande problem finns det bland annat vissa preventivmedel som har som biverkning att man blir torrare av dem i underlivet. Tillsammans kan ni där fundera mera, samt ta eventuella labbprover ifall symptomen skulle tyda på någon bakterieinfektion eller annat.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av våra experters tidigare svar på liknande frågor. Det finns även svar här av barnmorskan Kristiina på frågor med riktigt, riktigt besvärliga flytningar, du hittar dem via stora sökfönstret på sajten)