Genomskinlig slem från slidan, hjälp!!!
27.10.2017
Hej! Jag har fått genomskinligt slem kan man säga från slidan ända sen 17 dagar tillbaka då jag skulle fått min mens... jag har int haft sex osv. Men det är iaf som en genomskinlig gegga som rinner ner och ganska mycket. Vad kan det vara?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2017
Hej.
Det är helt normalt att man har nån form av flytningar ur slidan hela tiden. Flytningarna är slidans sätt att hålla sig ren, och att skicka ut sådant som är "orent". Det betyder också att om man har nån form av infektion så har man mer flytningar eftersom slidans slemhinnor får jobba hårdare för att bli kvitt det smutsiga.
Det är ju också normalt att man har mer flytningar under vissa dagar under menscykeln, och att flytningarnas konsistens varierar.
Du skiver att du har haft du har haft mer flytningar än normalt de senaste 17 dagarna, ända sedan du borde ha fått din mens. Så jag utgår ifrån att din mens är sen och alltså inte har kommit? Om du inte har haft sex så behöver vi ju inte oroa oss över att du skulle vara gravid. Så då återstår att flytningarna helt enkelt kan bero på att kroppen väntar på mensen, som av någon anledning dröjer. Det kan bero på någon liten hormonell obalans och det behöver inte betyda att någonting är fel. Det andra alternativet är att du har en liten infektion eller obalans i slidans pH-värde. Ibland går de över av sig själv, men ibland måste man hjälpa till. Om du samtidigt upplever klåda så kanske det rör sig om svampinfektion, och då kan du köpa mediciner för det på apoteket, t.ex. en salva som heter Canesten. Om flytningarna luktar illa så kan det tyda på att det är en obalans i pH-värdet, även mot det kan man köpa mediciner receptfritt på apoteket (t.ex. Vaginal Balans)
Om flytningarna inte luktar konstigt och du inte har klåda eller sveda så skulle jag rekommendera att du bara följer med. Tvätta dig en gång om dagen med vanligt vatten och sov utan trosor. Undvik att använda byxor eller trosor som är väldigt spända eller skaver.
Om flytningarna fortsätter att vara ovanligt rikliga även efter att din mens har kommit och gått så får vi ta oss en ny funderare.
Kram
Tessi