Gröna flytningar?
11.07.2018
Hej! Vad kan gul/gröna flytningar bero på? Hade klamydia för 3 månader sen men ska vara botat nu. Har aldrig tidigare haft ”gröna flytningar”, kan det vara någon annan infektion eller likande? Har gjort gyn och dem har inte sagt något utan endast att jag har baktriell vaginos! Tacksam för svar. Orolig

Ungdomsinformatör Ida svarar
12.07.2018
Hej!
Som du skriver så har du haft Klamydia (och behandlats med antibiotika) och den är botad (superbra!), grejen med antibiotika är att den dödar inte bara de dåliga bakterierna utan även de goda bakterierna. Därför kan man få problem efter man ätit antibiotika. Vi kan nu inte med 100 % veta vad du har, men det kan vara Bakteriell vaginos. Bakteriell vaginos beror på en obalans av bakteriearterna(en infektion) i slidan. Det kan ta en stund för kroppen att återställa balansen. Om du upplever att flytningarna är illaluktande så kan du köpa från apoteket receptfria läkemedel och produkter med mjölksyrebakterier som kan hjälpa. Ibland behöver Bakteriell vaginos behandlas med antibiotika för att gå över, men det är någonting som en läkare/barnmorska/gynekolog måste ta ställning till.
Några tips är att dagligen tvätta underlivet med vatten, inte med tvål eftersom det irriterar slemhinnorna. Försök att sova utan trosor och pyjamasbyxor så att underlivet får bättre ventilation. Om du rakar dig kan du undvika det ett tag och använd trosor av bomull, d.v.s. inte av syntetmaterial.
Hälsningar Ida