Gummiaktiga flytningar
04.01.2019
Hej!
Jag är 12 år och har haft flytningar i mer än ett halvår men mindre än en ett år. Jag har könshår och hår under armarna. Jag har bröst men de är inte så stora. Vissa av mina flytningar de senaste fem dagarna har varit gummiaktiga och lite genomskinliga men vissa flytningar är vanliga vita flytningar. De gummiaktiga flytningarna är inte så kladdiga. Och den senaste veckan har jag även haft mer flytningar. Jag har inte mens än. Men jag undrar om det kan vara ett tecken på första mensen eller om det är normalt?
LL

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.01.2019
Hej,
Det låter helt normalt att flytningarnas konsistens varierar lite från dag till dag eller vecka till vecka, men det kan också tolkas som ett tecken på att din mens närmar sig eftersom det är normalt att flytningarnas konsistens ändrar lite och blir mer "gummiaktiga" vid ägglossningen. (mer genomskinlig och elastisk)
Så fortsätt att följa med, och om du har en kalender så kan du göra en liten anteckning i den då du tycker att flytningarna är gummiaktiga - så ser du kanske om det finns ett mönster. D.v.s. att de är mer gummiaktiga under ca 5 dagar per månad. Då kan man nog se det som ett steg mot att mensen snart kommer.
Bara att ha tålamod.
Kram
Tessi