Hängiga bröst
22.05.2017
Hej! Jag är snart 14 år och har världens hängtuttar. Skäms jätte jätte mycket och mår fruktansvärt dåligt då bröstvårtorna pekar ned mot golvet. Varför är det så? Dom ska ju inte hänga föräns man är gammal. Jag är så jävla trött på att behå banden skär in i min hud och att gömma mig när jag byter om på idrotten. Jag vill inte ta av mig behån under sex. Annars är jag smal, har bra hälsa, D kupa och allt är bra. Fast jag har bristningar eller vad de heter på brösten ( sträck som ser ut som ärr) Hur ska jag göra för att dom ska bli fasta? Snääälla hjälp. Trixie16

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.05.2017
Hej.
Jag börjar med att konstatera att hudbristningar på brösten är väldigt vanliga. Kanske i all synnerhet med tanke på att du annars är smal, men har förhållandevis stora bröst. Då huden töjs ut snabbt så klarar den inte alltid av att vara så flexibel som det skulle kräva, och då blir resultatet små bristningar i huden. I början är bristningarna ofta röda eller rödlila, men med tiden brukar de blekna. Tyvärr är det inte mycket man kan göra åt dem. Det finns massvis med olika oljor och krämer som säljs för dyra pengar, men det är sällan de ger resultat.
Ditt problem är alltså att du tycker att dina bröst hänger. Som du skriver själv så är du smal, men har kupstorlek D - vilket är ganska stort på en liten kropp. Därför skulle det vara jättekonstigt om brösten stod rakt ut. Det är ytterst sällan bröst gör det - undantaget skulle isåfall vara silikonbröst.
Det finns lite olika faktorer som inverkar på hur hängiga brösten blir, det ena är förstås storleken, men det andra är tyngden. Brösten kan ibland vara väldigt tunga - även om de inte skulle vara speciellt stora. Vilket isåfall medför att de blir hängigare. Det bästa du kan göra åt det är att köpa en bra bh, gärna från en affär där det finns personal som faktiskt förstår sig på bröst och bh:ar. De vanligaste varuhusen har inte alltid de bästa produkterna, utan ibland kan det löna sig att välja en specialaffär.
Till en viss del kan det också påverka bröstens utseende och form att man tränar och har bröstmuskerna i skick, men eftersom själva muskeln sitter under bröstvävnaden så påverkar inte träningen nödvändigtvis saken så mycket som man skulle önska.
Det viktigaste du kan göra är att acceptera dig själv och lära dig tycka om din kropp. Tala vackert till dig själv och se dina bröst som DINA, och därför perfekta just för dig. Jag tycker inte att du skall försöka gömma dig utan istället vara stolt över dig själv. Det är utstrålning som gör en människa vacker - oavsett form och storlek på brösten.
Många kramar
Tessi