Håravfall
24.09.2016
Hej!
Jag är en tjej på 14 år & har börjat tappa hår i underlivet. Det är en hårfri fläck där håret inte växer tillbaka och jag har inte märkt att hår har fallit av på andra ställen. Det har kommit
Som en liten knöl innanför huden som gör lite ont. Jag är vegan men tar b12 tillskott som innehåller järn. Har funderat på om det kan vara järnbrist men eftersom det finns järn i mina tillskott så vet jag inte. Borde jag gå till gynekologen? Har aldrig gjort det tidigare. Tina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2016
Hej.
Det jag undrar då jag läser din fråga är om håret alltså lossnat bara ovanpå "knölen" eller om området där håret lossnat är större? Och kom knölen först efter att håret hade lossnat eller redan innan?
Jag tror inte att det är järnbrist som orsakar att håret lossnat, utan mer sannolikt är att det är en inflammation under huden som orsakar håravfallet. Är den kala fläcken/knölen på ett område som du vanligtvis brukar raka? Kan det vara frågan om en böld eller en inflammerad hårsäck? Dessa är vanliga i underlivet eftersom talgproduktionen är stor, och speciellt om man rakar sig så finns det en stor risk för inflammerade hårsäckar och inåtväxande hårstrån.
Om knölen inte är väldigt öm så tycker jag att du kan vänta ett tag och se vad som händer. Det är sannolikt helt ofarligt. Men om du ändå är orolig, eller om knölen blir mer öm/större så tycker jag att du skall gå och tala med din skolsköterska eller med en barnmorska på en ungdomsmottagning.
Kram
Tessi