Hårig därnere
09.01.2018
Hej!
Är det normalt att ha så mycket hår där nere som tjej? Liksom att håret också finns i rumpan och på insidan av låren? Jag kollade en dag med spegel hur jag ser ut där nere och jag dog lite. Inte bara håret såg hemskt ut utan jag tyckte också allt annat såg hemskt ut. Till exempel att de inre blygläpparna är lite olika stora och sticker utanför de yttre.
Hur ska jag ens våga ligga igen eller låta min kille gå ned på mig? Tänk om han alltid tyckt att det sett förjävligt ut men inte sagt ett ord (klart han vet hur det ser ut när han gått ned flera gånger, och då har han gjort det frivilligt)? Fast han vet väl kanske inte av så mycket annat eftersom han har inte legat med någon annan innan mig... Och tänk om han tycker jag är äcklig?
Någon gång har han också sagt att det skulle vara lite lättare att gå ned om det skulle vara lite mindre hår. Han sa också att jag får göra på det sätt som passar mig (liksom att om jag vill ta bort lite får jag göra det och vill jag ta bort allt så får jag det också). Dessutom kommenterade han också att jag har nog mera hår än vad han själv har, och jag dog lite av skam.
Finns det nåt sätt att få bort håret? Inte vill jag ta bort håret helt för jag tänker på alla infektioner man kan få av det.
Jag dör av skam för att det ser så hemskt ut. Vet inte om jag vågar ligga igen när det ser ut sådär. Att underlivet ser fult ut. Skäms

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.01.2018
Hej Skäms!
Jag tänkte börja med det som spelar störst roll här: din kille tycker om dig och därför ger han dig oralsex (goes down on you). Se, lite kärlek är en magisk krydda, då får den man gillar se ut nästan hur som helst och man accepterar det, till och med gillar det bara för att hon är hon. Minns det här, för det är i alla fall viktigast av allt. Han tycker om dig!
Han verkar dessutom tycka om dig hur du än ser ut mellan benen. Visst, han har sagt att det skulle vara helt okej för honom om du tog bort lite, mycket eller allt hår, men det betyder inte direkt att han stör sig på ditt könshår och ännu mindre att han tycker du är hemsk. Se, rent tekniskt så kan det ju nog hända att man får hår i munnen om det är lite buskigt, och vissa kan det såklart störa om de känner ett hårstrå som envist är kvar i munnen och klart att man kan tycka att man kanske skulle slippa åt bättre om det var lite mindre hår där. Men lägg inte ord i munnen på honom, alltså tro inte genast att han ska tycka det värsta tänkbara. Jag vet att det alltid är lite känsligt när det gäller det intima, men se det som en fin sak att han vågade säga vad han tänkte. Det säger en del om hur trygg han känner sig med dig, men minns också att killar överlag ofta brukar säga precis det de menar och varken mer eller mindre. Det kunde ju lika gärna vara något annat han föreslog inom ert sexliv som ni skulle kunna göra eller pröva tillsammans, så ta det inte så hårt.
Jag förstår om du blev lite chockad över hur du ser ut mellan benen, av den enkla anledningen att vanliga kvinnor idag inte har så många andra förebilder för hur folk ser ut mellan benen annat än porr och typ omklädningsrum eller duschen vid simhallen. Vi vet inte så mycket om hur andra ser ut, men har vi sett porrbilder eller -filmer eller ens vanliga filmer där området antytts, så har vi säkert för oss att man ska vara helt rakad och ha mer eller mindre platta blygdläppar - just för att porrskådisar ofta är helt rakade och förvånansvärt ofta opererade. På samma sätt som att det finns en "regel" om att manliga porrskådespelare ska ha minst 19 cm snopp, så finns det en standard för de kvinnliga. Men alla vi vanliga kvinnor, vi ser lika olika ut i underlivet som vi ser ut i ansiktet. Alla har en näsa och en klitoris osv, men inget underliv är riktigt det andra likt. Beroende på generna så kan vi var ljusa och fjuniga eller mörka och ha hår ner till knäna och upp på ryggen. Jo, bokstavligen, många sydländska kvinnor har massor av mörkt hår som växer mer eller mindre över halva rumpan och långt ner på låren, och även en del finländska kvinnor har dylika gener. Vi har också olika storleks och form på blygdläpparna och är olika "skrynkliga" i icke-upphetsat tillstånd. Ja du kanske inte håxade det, men när man blir kåt så sväller hela underlivet så allt blir slätare och glattare, så stirra dig inte blind på din spegelbild - det är inte så din pojkvän ser dig!
Visst i världen kan du röja lite i djungeln om du så vill, som en av mina idoler, Katerina Janouch, en gång sa. Hon drog trädgårdsliknelsen och tyckte nog att man kan ansa och putsa och gallra lite, men hon menade att man absolut inte ska behöva dra med gräsklipparen så att bara mullen blir kvar. Just för att det finns en radda fantastiska poänger med att vi överhuvudtaget har könshår. Det är glatt och krullar sig bort från springan, vilkockså som en luftkonditionerande kudde som forslar bort svett och värme för att skydda huden i skrevet och det hindrar friktion mellan huden och kläderna, även hud mot hud. Smart va, och inte alls så ofräscht som det påstås att ha lite hår mellan benen, snarare tvärtom. För killar är just luftkonditioneringen ännu viktigare, eftersom spermierna behöver svalare än kroppsvärme för att överleva (36 grader i pungen).
Så vill du ansa lite i trädgården kan du bra andvända saxen - men akta så att du inte klipper i huden. Det läker fort, men gör ont och blöder mycket. Du kan om du vill helt ta bort håret i ljumsken (bikinilinjen) och upp mellan skinkorna och ner mot låren om du vill. Då kan du raka eller ta med hårborttagningsmedel, men akta så att inget sådant kommer åt de känsliga slemhinnorna. Mer om hårborttagning kan du läsa här. Följ anvisningarna noga, för det kan bli riktigt irriterat och smärtsamt när "skäggstubben" växer fram igen om man rakat och man kan få infekterade hårsäckar eller inåtväxande hårstrån om det kommer in bobbor. Men ingen säger alltså att du måste ta bort allt om du inte vill.
Slutligen. Att inte gilla hur du ser ut mellan benen straffar mest dig själv. Är du bekymrad för vad pojkvännen (eller eventuella framtida älskare) ska tycka, så kanske du spänner dig och inte alls kan njuta som förr. Så försök bli vän med ditt eget underliv. Minns att det är tusen gånger bättre om du lär dig konsten att njuta av dig själv, ensam eller i sällskap, än att du avskyr dig själv.
kram, Liselott