Hjälp - smärta i underlivet, vad händer??
21.12.2018
Hej den senaste tiden har jag har haft fruktansvärt ont i fittan. Det är svårt att tänka på annat än smärtan vissa stunder. Det blöder också och är svullet. Men jag har ju inte haft sex nu? Det är mer än ett halvår sen jag slutade med destruktivt självskade sex. Jag sover utan trosor för att det inte ska skava, skulle helst va utan trosor hela tiden men funkar ju kanske inte riktigt. Borde jag kolla upp det här och vad ska jag säga till läkaren isf? De kommer fråga varför jag gått ner i vikt om jag far dit och jag vet inte vad jag ska säga om det, har gått ner ca 10 kg i höst. Jag äter typ två gånger per dag. Jag är så himla mycket borderline och allt är bara kaos. Och jag börjar snart gråta bara för att det gör ont. Mitt urin luktar typ azeton och jag har konstiga flytningar som nästan känns frätande. Vad är det som är fel? Vad händer med mig? Jag behöver hjälp. Svara snabbt snälla! Amanda

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej,
Förlåt att du har fått vänta på svar.
Jag tycker att du skall gå till en läkare. Ring till hvc och boka en tid.
Det finns ganska många saker i det du skriver som jag reagerade på, vi tar det i tur och ordning. För det första, varför har du gått ner så mycket i vikt? Är det avsiktligt eller är det någonting som bara har hänt? Du skriver att du äter "typ" två gånger om dagen, men det kan betyda nästan vad som helst. Du skriver också att du har använt sex som en form av självskadebeteende, så min första tanke är givetvis om du bara ändrat på formen av självskadebeteende från sex till självsvält?
Då man går ner mycket i vikt på kort tid så är det mycket i kroppen som ändrar, speciellt om det handlar om att man avsiktligt äter för lite eller lämnar bort vissa ämnen. Om du dricker för lite så säger det sig själv att ditt urin är mer koncentrerat, och då är det antagligen surare än det annars skulle vara. Men en annan anledning till att man kan gå ner i vikt mycket är också problem med insulinproduktionen - vilket också kan påverka slemhinnor och urinvägar.
Så jag vill att du besöker en läkare och berättar ärligt om ALLA dina problem. Det finns hjälp att få men det förutsätter att du vågar tala om saken. Jag tror säkert att dina underlivsproblem går att lösa, men det är mycket sannolikt att problemet hänger ihop med de andra problemen du beskriver, och då är det ju flera saker som måste lösas för att komma åt problemet.
Så ring nu genast och boka en tid, så har du tagit det första steget. åde fysiska och psykiska problem går att lösa, och du behöver inte göra det ensam.
Kram
Tessi