Hugger i underlivet
15.03.2018
Hej, jag är 14 år och har ett problem som jag haft sen ca 3 år. Det hugger då o då i underlivet, känns typ som knivhugg. Ibland börjar jag andas hetsigt och börjar gråta för att det gör så ont. Har gått till gyn, barnmorska flera gånger men dem hittar inget. Varför får jag dem här huggen? Isabelle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.03.2018
Hej.
Jag tror inte att det är någonting som är fel, utan sannolikt är det nån sorts muskelsammandragningar som du känner. Jag vet att du inte är den enda som upplever dem. Med tanke på att du har blivit undersökt och de inte har hittat något fel så tror jag att du kan vara alldeles lugn.
Jag kommer ihåg att en av mina kompisar hade samma sak då vi var yngre, och att vi brukade kalla det för hennes "knivhugg", så hon upplevde det helt på samma sätt som du. Och även om jag förstår att det ändå är jobbigt, just eftersom det gör så ont och kommer så plötsligt, så tror jag alltså inte att du behöver vara orolig. Om du vill kan du ju anteckna då de kommer i din kalender, så kasnke du kan se något samband t.ex. med var du är i menstruationscykeln. Men det kan också hända att "knivhuggen" inte alls kommer från livmodern/slidan utan från tarmarna. Det är inte alltid så lätt att veta vad som är vad inuti magen.
Försök att ta det lugnt, och koncentrera dig på att andas lugnt och slappna av då de kommer, så tror jag att det släpper snabbare.
Kram
Tessi