Hur sätter man in en tampong?
26.12.2016
Hej! Jag fick min mens för ca. 5 månader sen och jag har bara använt binda. Men jag skulle vilja använda tampong. Jag har testat tampong 2 gånger men jag får inte ens in den halv vägs. Och det tar sjukt. Hur ska man lägga in en tampong?
Blabla

Ungdomsinformatören Sanna svarar
27.12.2016
Hejsan, det kan vara lite knepigt att få in en tampong i början. Det går nog men man spänner sig fast man inte menar det. Övning ger färdighet heter det och det stämer också på detta. Vi har skrivit exakt hur du ska gå tillväga på våra info sidor, som du hittar HÄR. Som du kan läsa där så ska du ta det lugnt, se till att du får vara i fred och testa och sätt gärna lite vaselin på änden så kanske den går lättare in. Den ska ju tillräckligt långt in också annars kan det kännas lite som att den skaver.
Hoppas det reder sig när du läst våra info sidor. Hör annars av dig hit igen :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna