Illaluktande flytningar
13.03.2017
Det har varit så ganska länge för mej att mina flytningar luktar illa några dagar innan mens och man har ju hört att flytningar inte ska lukta men det här är som normalt för mig och jag har inte tänkt desto mer på det då det alltid försvunnit efter mensen. Lukten är inte olidlig och jag skulle inte beskriva det som en fisklukt. Är det något fel där nere? Om det är vet jag inte riktigt vad jag ska göra för tanken att gå till skolhälsovårdaren p.g.a. något sånt här och sedan till en gynekolog är en hemsk tanke och något jag aldrig skulle vilja göra :/ hellu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2017
Hej.
Om flytningarna luktar illa så är det oftast ett tecken på att någonting inte står rätt till. Det behöver inte innebära att det är något stort problem som nödvändigtvis skulle vara svårt att fixa. Du skriver ingenting om huruvida du har haft sex eller inte. Om du har haft oskyddat sex så kan flytningarna vara ett tecken på någon könssjukdom, och då lönar det sig att kolla upp saken.
Om du inte har haft sex så gissar jag att de illaluktande flytningarna beror på att underlivets pH-balans är felaktig. PH balansen ändrar också lite och varierar, speciellt med tanke på att kvinnan i regel har mens en gång i månaden och det kan ställa till det lite. Det du kan och skall göra själv är att tvätta dig varje dag, med vatten. Undvik att använda tvål eftersom det torkar ut huden och irriterar slemhinnorna. Undvik även att använda trosor av syntetmaterial eller att använda stringtrosor. Bomullstrosor som inte sitter för tätt är att föredra.
Det du kan testa är att köpa en medicin från apoteket för att ställa tillrätta bakteriefloran och pH-balansen i underlivet. Det finns flera olika märken av vagitorier som gör just detta. t.ex. Vagi-C eller Vaginal Balans. Det handlar då om att man lägger in en vagitorie (en tablett som förs in i slidan) på kvällen då man lägger sig. Följ anvisningarna på förpackningen. Du kan börja med att testa detta, men om det inte skulle hjälpa så tycker jag att du skall ta upp saken med antingen din skolhälsovårdare eller med en barnmorska på preventivrådgivningen. Du är garanterat inte den första de diskuterar problemet med så det är ingenting att skämmas över.
Sköt om dig!
Kram
Tessi