Illaluktande flytningar
22.11.2017
Hej, jag har igen problem med flytningar. Jag testade för ett tag sen domdär sakerna som rättar till ens ph och de blev bättre. Flytningarna blev mindre och lukten försvann nästan helt. Men nu är lukten där igen. Förr kunde jag känna en svag doft av flytningarna i mitten av cykeln då jag tog ner trosorna. Men nu har det knappt gått två veckor och den metalliska äckliga doften är tillbaka och lika stark så att man känner den genom byxorna. Har inte haft sex. FLytningarna är vad jag vet ännu i normal mängd. Jag minns inte exakt när jag använde ph sakerna men det var före sommarlovet

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.11.2017
Hej.
Du har i princip två alternativ, antingen kan du ta kontakt med din skolhälsovårdare eller preventivrådgivningen som kan lägga remiss till en bakterieodling för att kolla upp vilken typ av infektion (?) det är du har, eller så kan du testa pånytt med någon av de receptfria mediciner som säljs på apoteket för behandling av vaginal obalans, (vaginal balans, vagi-care, vagi C o.s.v.)
Oftast rör det sig inte om ett farligt tillstånd, men det kan ju kännas obehagligt ändå. Det du kan tänka på är att inte tvätta dig för ofta, att undvika tvål då du tvättar dig i underlivet, inte använda strings eller underkläder av syntetmaterial och att försöka vara utan trosor t.ex. då du sover. Alla dessa saker bidrar till att ventilationen blir bättre i underlivet och att det inte uppstår lika mycket bakterier som rör till det med pH-värdet.
Men tveka inte att ta kontakt med en hälsovårdare eller barnmorska om dina symtom inte skulle gå över med medicinerna. Det är ingenting du behöver skämmas över.
Kram
Tessi