Ilningar
17.05.2018
Har ibland ilningar i vad som känns vara äggstockarna. endera vänster eller höger sida...
Kan det ha något med mensen att göra? Just denna månad har jag haft ilningar i höger sida men nån annan månad kan det vara i vänster sida..
Känns lite som mensvärk och växtvärk och ilningar på samma gång, men det är liksom bara på ett litet område och det tar nån timme innan det går bort..
Vad kan det vara? Har det nu och undrar verkligen vad det e! ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.05.2018
Hej.
Jag tror att det kanske är ägglossningen du känner av. Den kan kännas precis som du beskriver, och eftersom det oftast är antingen den ena eller andra äggstocken som är aktiv och skickar iväg ett ägg så kan det variera från gång till gång vilken sida av magen man har ont i.
Det händer givetvis en massa i magen, i livmodern, äggstockarna och äggledarna, så det kan vara annat än själva ägglossningen också. Men jag tycker att det låter alldeles normalt. Inget oroväckande alls.
Kram
Tessi