Inåtväxta hårstrån
22.10.2015
Hejsan :)
Jag har hållt på med vaxning och epilering vilket resulterat i inåtväxta hårstrån. Vissa är bara lite röda runt om, andra som röda finnar och de tredje är synliga utan rodnader runt om så de går lätt att dra bort med pincett.
Detta känns väldigt pinsamt att prata om och jag skulle aldrig våga gå till doktorn (eller någon alls) med detta så vänder mig till er..
Vet ni vad man kan göra?
Det är flest venusberget och vissa kliar väldigt mycket.
Har testat att peela också utan märkbart resultat.
Hjälp :/

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2015
Hej,
Jag tror inte att du behöver gå till en läkare. Oftast brukar problemen med klåda och/eller inåtväxta hårstrån bli bra av sig själv bara man ger det lite tid. Du har gjort alldeles rätt som har testat med peeling, och det enda andra rådet jag kan ge är att hålla huden ren och torr.
Man löper alltid en risk att råka ut för hudirritation då man tar bort hår, egentligen oavsett metod. Då man vaxar sig skall man alltid lägga på lugnande salva efter vaxningen. Bäst resultat får man nog om man vaxas av en kosmetolog på salong, eftersom de har både erfarenheten och rätt produkter.
Så nu föreslår jag att du skall låta huden vila ett tag och inte försöka vare sig raka eller vaxa dig tills situationen har lugnat sig. Vid behov kan du försöka smörja lite med hydrocortisonsalva (som du får köpa receptfritt på apoteket), men undvik att få det på slemhinnorna. Det brukar hjälpa mot klådan. Och försök undvika att klia dig eftersom det brukar förvärra problemet då mer bakterier tillförs till den irriterade huden.
Men oroa dig inte. Det går över.
Du kan läsa mer om hårborttagning här.
Kram
Tessi