Indragna bröstvårtor
04.08.2017
Hej, jag är i tonåren oc mina bröstvårtor är indragna och även typ "svullna" alltså det runt om. (Som strutar) Brukar bröstvårtorna växa ut?? Hatar mina bröst :(( wilmxoxo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2017
Hej.
Det är inte ovanligt att bröstvårtorna kan se ut precis som du beskriver under puberteten och innan brösten har utvecklats färdigt. Ibland utvecklas de så att det först är vårtgårdarna som sväller, och till sist själva bröstvårtan. Så bli inte nervös - det kan förändras ännu innan du är "klar".
Men jag vill också att du kommer ihåg att alla människor ser olika ut och så även brösten. Det betyder inte att någonting är "rätt" och någonting annat "fel", det är helt enkelt olika hos olika människor och det är helt okej. I filmer och tidningar ser man oftast bara en sorts bröst och de ser alla ganska likadana ut, med tydligt definierade bröstvårtor och vårtgårdar, men så ser de faktiskt ganska sällan ut i puberteten.
Ta det alldeles lugnt. Dina bröst är inte färdigutvecklade ännu. Försök att ha tålamod och tycka om dig själv.
Kram
Tessi