Inflammerad hårsäck
17.03.2019
Hej, jag har haft en inflammerad hårsäck i säkert ett år nu och den försvinner aldrig jag rör den aldrig och det är som en boll under huden som är kanske 1 cm bred och den är sjuk! Den blir varfylld ibland och då brukar jag ta ut det försiktigt men den läker aldrig! Vad ska jag göra får väldigt mycket ångest av det. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2019
Hej.
Det kan precis som du skriver bero på att själva hårstrået finns kvar under huden och att det är anledningen till att det blir inflammerat gång på gång. Om det oroar dig så kan du gå och visa upp det för din skolhälsovårdare men i övrigt tror jag inte att du kan göra så mycket annat än att följa med.
Om området på nytt spricker upp så att det kommer ut var så försök att försiktigt klämma på det och tömma ut allt var du kan, men putsa sedan stället och håll det rent och torrt så läker det förhoppningsvis och inflammationen ger med sig. Det finns även salvor man kan stryka på små inflammationer som kanske hjälper, t.ex. Bacibact.
I "svårare" fall kan man vända sig till en läkare som kan göra ett litet ingrepp för att tömma ut varet, men det är snarare i de fall då det bildats en varböld. Det är ändå bara du själv som vet hur ont den gör och hur mycket det stör dig, så tveka inte att ta kontakt med hälsovårdaren ekller med en läkare om det känns som att det behövs.
Kram
Tessi