inga flytningar
05.09.2016
Hej!
Jag har inte haft flytningar alls under en vecka nu och undrar om det är vanligt eller om det kan bero på något?
Jag är också torr i underlivet och det skaver ibland. jazze

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2016
Hej.
Mängden flytningar varierar helt normalt under menscykeln. Vissa dagar har man mer och andra mindre och det är inget konstigt med det.
Men om du annars upplever att du är torr i underlivet  så kan det vara bra att fundera över vad det beror på. Det kan vara bra att komma ihåg att vissa mediciner, t.ex. allergimediciner, kan ha en sådan biverkning att de torkar ut slemhinnorna i kroppen. Men även t.ex. upprepade urinvägsinfektioner kan orsaka problem med slemhinnorna. Eftersom du inte skriver någonting om vilka symtom du har så tycker jag att du skall kontakta en ungdomsmottagning och tala med en barnmorska om saken.
Då du har sex kan du ta hjälp av glidmedel, och i övrigt kan du smörja underlivet med t.ex. kokosfett om det känns torrt. Undvik att använda t.ex. vaselin i underlivet eftersom det innehåller mineralolja, som inte kan tillföra fukt till kroppen utan enbart lägger sig som en hinna ovanpå.
Men i sig är det inte farligt eller oroväckande även om man inte har flytningar alla dagar.
Kram
Tessi