inre blygdläppar
27.05.2015
Hej!
Jag har skickat in hit med jämna mellanrum om samma sak ända sedan jag va 14 år gammal, nämligen mina inre blygdläppar. De har varit synliga, utanför mina yttre, sen jag gick i lågstadiet och då redan hatade jag det. Det har varit en ständig kamp och jag har försökt lära mig att älska mig själv. Jag har till och med blivit deprimerad på grund av det och har inte kunnat säga vad problemet egentligen är, utan har börjat prata om min barndom och sånt istället.
Ingen jag känner har stora inre blygdläppar och det är ett så känslig ämne att prata om.
Jag har verkligen försökt. Jag har varit på hemsidor som pratar om att älska sig själv och sitt underliv hur det än ser ut och så.
Alla jag har haft sex med har sagt att de älskar hur jag ser ut där, så jag tänkte att då kan jag börja trivas med mig själv. Men det då märkte jag att jag fortfarande var olycklig för att dom hindrade mig på andra sätt. Jag vill int göra något åt det för någon annan, det är 100 % för mig själv.
Dom irriteras om jag har för tajta trosor, dom skavar om jag har stora trosor för att inte låta dem pressas. Till och med då jag är naken så blir dom torra och kliiga. Jag har inte svamp eller något, jag hat testat mig för allting. Jag kan inte cykla eller rida för att de skavar så mycket mot sits och sadel. Att springa och promenera är också väldigt irriterande för jag känner dem hela tiden skava och hamna utanför troskanten, oavsett hurdana trosor jag använder. Jag känner att det faktist hindrar mig från att leva.
Jag har nu haft det här problemet i ca 10 år så nu är det nog dags att sluta låtsas vara lycklig och faktist göra något åt det.
Ska jag prata med en gynekolog då jag vill prata om operation?
Kan det bli väldigt dyrt? Det är inte för utseendets skull, det är för att jag känner mig hindrad från normala, dagliga aktiviteter.
Hur får jag tag på en gynekolog? Vad kan jag fråga?
Har ni övriga tips?
Tusen tack, ni gör ett prima jobb!
hörnet

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
29.05.2015
Hejsan Hörnet! Trevligt att du har skrivit hit tidigare i samma bekymmer men tråkigt att du fortfarande har kvar samma problem. Jag tror inte att jag har svarat åt dej tidigare. Jag hoppas kunna hjälpa dej vidare. Du har nu lite mer år på nacken och man får väl börja tycka att din pubertetsutveckling är över, din kropp är i vuxen skala. Det är det positiva med att det har gått lite tid.
Jag har jobbat som barnmorska i 20 år och vet att det kvinnliga underlivet finns i lika många varianter som det kvinnliga ansiktet. Variationerna är alltså oändliga! Och alla är fina på något sätt - och då menar jag både underliv och ansikten! :) Alla underliv och ansikten är också funktionella! Det är mycket mycket vanligt att de inre blygdläpparna kikar fram, oftast längre bakåt i underlivet vilket gör att det inte syns i ex omklädningsrum och duschar när kvinnan står upp rakt. Jag skulle våga påstå att det är mycket vanligare så än en sk. "sträckfitta" (ordet kommer från porren och där finns egentligen knappt någonting innanför de yttre blygdläpparna). Vagina och slida ska ha en hel del veck och vara lite "köttiga" för att kvinnan ska kunna föda barn.
Men det är klart att de inre blygdläpparna inte ska ta sjukt när du idkar motion! Mitt förslag är att du vänder dej till en duktig gynekolog. Det här är en plastikkirurgisk operation men samtidigt behöver det opereras med försiktighet för att din känsel ska bevaras så bra som möjligt och också med tanke på att du ska kunna föda barn i framtiden utan att alldeles spricka sönder i underlivet. I Vasa finns privata gynekologfirman Lilja (www.liljaan.fi) som har duktiga gynekologer som samtidigt arbetar på sjukhuset. Orsaken till att jag rekommenderar dej dit är att jag vill att din gynekolog gör sådana här operationer i sitt dagliga jobb och inte endast arbetar på en privat läkarstation. Sådana här operationer är ju väldigt väldigt ovanliga. Jag vet de fakto endast en kvinna som blev rekommenderad operation och sen också gjorde operationen och blev nöjd. Hon hade haft väldiga komplex och födde också barn efter operationen.
När du sedan är hos gynekologen så berättar du bara modigt om dina problem och när du har besvär med dina inre blygdläppar. Lita sen på gynekologens utlåtande: behöver operation göras eller har du fullt normalstora funktonella blygdläppar?! Jag kan ju inte svara på det men klart är att gynekologen nog rekommenderar operation ifall behov finns. I så fall räknar jag med att den här gynekologen sätter en remiss och att du opereras på sjukhuset. Lilja har inte egna utrymmen för sådana här ingrepp. Liljas besök blir typ 100 €. Det positiva är ju att det då inte blir så dyrt. Jag tror att din slutsumma landar på 200-300€ , inklusive dagkirurgi avgiften som också är ungefär 100€, och då räknar jag in att du tom. får värkmedicin för de slantarna. Det här blir troligen dagkirurgi så att du kommer in på morgonen och får fara hem från sjukhuset på eftermiddagen. Sjukskrivningen blir nog kort men räkna med att du säkerligen nog har ont i typ 1 vecka. Till sjukhuset är det ju kö, kan i värsta fall ta några månader. I bästa fall kan det bli din gynekolog som opererar på sjukhuset men gynekologerna fördelar operationerna inom sina kompetensområden så räkna med att den som opererar kan sin sak. Troligen vill sjukhuset träffa dej en gång före på gynekologiska polikliniken (kostar typ 30€) för att se vad som behöver göras och planera ingreppet.
Under väntetiden skulle jag rekommendera att du använder Ceridal olje-spray på dina blygdläppar som kikar fram. Det gör slemhinnorna mjukare och starkare. Ifall de är för torra så blir de också ömtåligare. I allra bästa bästa fall så hjälper dej Ceridal-oljan så pass bra att du inte ens behöver en operation! :) Så hopi-hopi iväg genast till apoteket och börja spraya! Sätt spray åtminstone morgon och kväll och gnid in det där var det känns torrt. Låt gärna lufttorka lite så inte allt lämnar i trosorna.
Hoppas du fick hjälp av mitt svar! Hör gärna av dej i kommentarsrutan ifall det är någonting du lämnade att fundera på.
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare