Jag känner mig inte kåt längre:/ svara fort
15.01.2018
Hej! Jag är en 16 årig tjej och har ett problem, jag känner mig inte kåt längre. Jag hade mitt första sex för en vecka sedan och jag va liksom kåt i huvudet men inte i fittan. Jag va dock väldigt våt, men tror att det var den där försvarsaken som gör att man blir våt vid tex våldtäkt.
Senast jag kände mig kåt Va för tre månader sedan och det gången innan det var för 5 månader sedan.
Vad är det med mig och är detta vanligt bland tjejer i min ålder? Kåtis

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.01.2018
Hej Kåtis!
Egentligen är vår egen sexualrådgivare-hälsovårdare Tessi ledig den här veckan, men jag talade med henne om din fråga och hon hälsar följande:
Det här med kåthet är knepigt, för den hänger ihop med resten av livet. Visst kan det tyckas vara så i tonåren att kåtheten styrs av hormoner och biologi och liksom dyker upp när den vill och stup i kvarten oavsett hur man annars har det i livet. Men så småningom blir det mer och mer så att det inte bara är hormonerna som dikterar när man får lust, utan andra känslor, tankar, sinnesstämningar, både fysiskt och psykikskt mående osv påverkar hur och när man blir kåt. Har man tex en stressig period, eller redan en stressig dag, så kanske man inte alls får lust så ofta eller snabbt - eftersom lusten alltså sitter mellan öronen. Det kan även bero på tillfället, tex kanske man inte blir kåt om man är lite sur på den som föreslår sex eller är rädd att någon ska komma och avbryta eller är orolig för en kompis eller liknande. Till en del går nog lust att locka fram, typ att man "börjar på" med att ha sex med den man gillar och så kanske lusten vaknar. Men ibland är det bara stört omöjligt, och då kan man inte tvinga sig själv.
Till på köpet har vi alla olika och har både olika mycket lust som människor och olika mycket lust under olika perioder i livet. Vissa känner att de är födda med massor av sexlust, libido, medan andra knappt är intresserade av allt som har med sex att göra (tex asexuella). Det är vanligt att småbarnsmammor knappt minns hur det känns att vara kåta, eftersom de är så trötta och upptagna av bebisar att de inte inte har energin att bli kåta med ens. Däremot är man oftast betydligt kåtare när man är nyförälskad, för då triggar både känslorna och hormonerna som strömmar runt när man är nyförälskad den sexuella upphetsningen. Då brukar man ofta kunna bli kåt hur lätt som helst och närsomhelst, även om undantag såklart finns.
Det som hände under samlaget häromveckan kan enligt Tessi mycket väl förklaras med det du själv beskriver, ett slags kroppens skyddsmekanism. Det är inte alltid så lätt att faktiskt bli kåt om man tex är nervös och spänd, tex just för att det är det första samlaget, så på det viset var det helt normalt. Hjärnan kanske vill, men kroppen reagerar mer på den andra känslorna man har runtikring. Men här är det viktigt att du kommer ihåg att vi alla är nybörjare på sex, ingen föds som värsta expert-älskaren utan sex är något vi alla måste lära oss. Det går knaggligt för de flesta i början, och värre just om man är tveksam (om det faktiskt är rätt tillfälle eller med rätt person), orolig (tex för gravid), full eller påverkad (inte bra för varken sexlust eller orgasm), annars upprörd, ledsen, deprimerad eller stressad, rädd att man inte ska duga (tex i kunnighet eller utseende) eller om man egentligen inte vill innerst inne. Men med tid och övning brukar det bli snabbt bättre, så sedan när lusten och tillfället kommer, så behöver du inte tro att det ska gå likadant som det gick den här gången. Oron att det inte ska gå bra igen kan i sig själv faktiskt ge dig mer problem, så försök att slappna av på alla sätt och vis. Sex ska inte vara en prestation utan något man har för att det är skönt, så det är målet sedan när du känner dig redo för det igen.
Stoooor kraaaam, Liselott