Kan inte ha sex
16.03.2016
Hej!
Jag har har problem att ha sex osv, jag är väldigt tajt. Jag vill verkligen ha sex med min pojkvän men han kan bara få in två fingrar så hur ska han kunna få in "the real deal"??
Jag har också problem med att känna njutning, det spelar ingen roll vad jag eller min pojkvän gör, jag blir inte direkt jättekåt eller våt och jag känner knappt något i klitoris, vad är det för fel? Lisa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.03.2016
Hej.
Det finns lite olika saker i din fråga som gör mig fundersam. Vi skall gå igenom vad jag menar.
Du skriver att du är väldigt tajt, och att din kille bara ryms in i dig med två fingrar. Det är jättesällan någon skulle vara så trång att man inte kan genomföra ett samlag. Det beror på att slidan är väldigt elastisk och byggd för att kunna utvidgas och sedan dra ihop sig igen beroende på situationen. Jag tror därför inte alls att du är anatomiskt avvikande på något sätt.
Jag tror, och den möjligheten har du säkert själv redan tänkt på också. Att du helt enkelt är så rädd eller nervös att du spänner dig - och det är därför han inte ryms in. För du fortsätter med att skriva att du har problem med att känna njutning, och att du varken blir jättekåt eller våt. Vet du vad? - då skall du inte ha sex!
Om kroppen verkligen vill ha sex, eller rättare sagt - om hjärnan verkligen vill att kroppen skall ha sex, så har den en massa olika finesser som gör att sexet skall vara lättare och skönare. Dels så gör hjärnan så att slidan utvidgas, och dels så att man blir våt - för att det skall vara lättare för killen att komma in. Hjärnan gör också att beröringen på alla erogena zoner känns jättesköna och till slut ropar hela kroppen "JA!! - in med dig!"
Men det din kropp gör nu är att säga "nja, jag är inte riktigt redo, kan vi backa lite?". Jag tror att du tycker att du borde ha sex, och att du skulle vilja ha sex med honom för att göra honom nöjd. Men din kropp försöker just nu göra allt den kan för att sätta stopp för saken. Det betyder inte att din kropp aldrig kommer att vilja ha sex, men det är någonting som just nu känns fel och du borde ta reda på vad det är.
Jag tycker att du borde fundera över i vilka situationer du blir riktigt upphetsad? känner du njutning då du onanerar? (förutsatt att du gör det alltså). Blir du upphetsad av att din kille kysser eller smeker dig om du inte alls tänker på att det måste leda till sex? Försök att själv hitta njutningen med dig själv till att börja med. Hitta sköna fantasier och smek dig själv. Ta reda på hur du själv vill ha det. Känn efter hur du själv känns och hur många fingrar du själv får in då du är riktigt upphetsad. Sen då du blir riktigt kåt, först på egen hand och sedan tillsammans med din kille - då först skall du ha sex. Inte före det. Varför i hela världen skulle du ha sex om du inte känner njutning???
Du frågar vad som är fel då du knappt känner någonting då han eller du smeker din klitoris. Nå, alla människor är ju lite olika byggda och känslen är lite olika. Men jag tycker att det talar sitt tydliga språk om att du just i den situationen inte VILL. Jag förstår att det inte alls är vad du vill höra. Att du antagligen vill höra att det finns en magisk lösning på det och att det är bara att köra hårt. Och det är klart att det går att "köra hårt" nu också, glidmedel skulle antagligen hjälpa. Det går ju att strunta i vad kroppen säger och göra det ändå - men är inte det mera som ett övergrepp isåfall? Jag tycker att det är viktigare att du tänker på varför din kropp reagerar som den gör och försöker lösa saken den vägen.
Jag har ingen garanterad lösning på ditt problem. Jag förstår att du är otålig och att du gärna skulle vilja ha sex NU för att din kille vill det och för att du vill vara en av dem som har sex. Men skynda långsamt. Ta reda på vad det är din kropp tycker om. Låt din kropp bestämma när det är dags för sex - och säg det åt din kille. Sen då jag är jättevåt och vrålkåt - då är det dags - men inte före det. Jag tror inte att din kropp ha något fysiskt fel - eller att den skulle vara oförmögen att känna njutning (och om det skulle vara så så tycker jag definitivt inte att du skall ha sex just nu.) Det är ju ganska lätt egentligen - var och en kan bara bestämma över vad man gör med sin egen kropp, och då är det den egna kroppen man måste lyssna på. Så sen då den tycker att det är dags, d.v.s. då din kropp är avslappnad, våt och redo - då skall ni ha sex. Men tills dess är det bara att fortsätta öva. Det att du inte är där just nu betyder inte att du aldrig kommer att komma dit, det betyder bara att det finns saker kvar att lära sig.
Det ÄR värt att vänta på bra sex. Du förstör mer än du vinner på att tvinga dig själv att göra någonting som du inte är helt beredd på. Det är ju jätteroligt att hångla och smeka varandra så det gör väl ingenting om ni får vänta lite? (och om det INTE känns roligt att hångla eller smeka varandra så skall ni inte göra det. Lätt som en plätt.)
Många kramar!
Tessi