Klåda i underlivet
26.11.2015
Hej! I flera månaders tid (sedan augusti tror jag) har jag haft en återkommande klåda i underlivet. Vissa perioder är det bättre och vissa sämre. Jag har sökt lite information på internet och kan tänka mig att det är en svampinfektion. Det kliar på inre sidan av inre blygdläpparna och är även rött. När jag kliar börjar det blöda och svider sedan när jag kissar. Jag har även mera och tjockare flytningar än normalt. Kan detta vara en svampinfektion eller kan det bero på något annat? Jag skulle vilja slippa detta elände så snart som möjligt, eftersom det även inverkar negativt på vårt sexliv. Jag vet att det finns receptfria läkemedel på apoteket. Men kan jag använda det trots att jag inte är säker på att det är en svampinfektion? Michelle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2015
Hej.
Det låter som om du har svampinfektion. Klådan och de tjocka flytningarna är ett tecken på det. Visserligen kan obalans i pH-värdet orsaka liknande besvär, men då brukar flytningarna ofta vara illaluktande och klådan är kanske inte lika uttalad. Om det finns någon risk att det kunde vara en könssjukdom så måste man förstås beakta det också, men på basen av det du skriver låter det ganska tydligt. Jag tycker att du bra kan börja med att behandla dig för svampinfektion. Gå till apoteket och köp t.ex. Canesten-salva. Den kan du smörja vid det område som kliar. Tillsammans med salvan får man också tre applikatorer (små rör) som du kan använda för att lägga in salva in i slidan och behandla infektionen. Gör t.ex. så att du direkt då du hämtat salvan på apoteket smörjer de inre blygdläpparna. Salvan brukar hjälpa mot klådan genast. På kvällen då du går och lägger dig använder du applikatorn för att lägga in salva inuti slidan, och detta upprepar du under de två följande kvällarna.
Trots att svampinfektion inte är en könssjukdom så kan den smitta om man har oskyddat sex. Så det kan vara bra att kolla om din kille har några symtom. Symtomen hos killar brukar vara rodnad och hudirritation på ollonet och under förhuden och att huden börjar lossna. Han kan använda samma salva som du för att slippa besvären. Risken med att han isåfall inte behandlas är att han smittar dig pånytt nästa gång ni har sex.
Oroa dig inte - svampinfektion brukar vara lätt att behandla och medicinerna som finns på apoteket är effektiva. Det är bara att gå och handla så löser det sig.
Kram
Tessi