Klåda till natten, what to do
20.03.2017
Hej!
Jag har haft besvär med klåda nu i någon månad mellan slidöppningen och analen, är också som att det skulle vara lite uppsvällt där och har även märkt att det kan blöda lite då jag varit på toa. Jag har också haft mera flytningar, och den är mera tunn, lite som vatten känns det som ibland. Och klådan kommer mest till natten, och nu när jag har kliat så har det ju också börjat svida.
Jag for till hvc för att få hjälp med besvären, 3 gånger har jag varit dit nu men vi har inte hittat något fel. Hon har tagit bakterieodling och kollat ph balansen, även tagit klamydiatest och test för urinvägsinfektio. Sist jag var tog hon papa test också men allt har sett bra ut.
Hon sa själv att det ser ut som jag skulle ha någon infektion, eftersom jag var röd och så..nu sist hon ringde så sa hon jag skulle fara och köpa femiflor och vänta och se om det hjälper men så jobbigt att gå och vänta, och hon vet ju inte ens vad jag har för fel så känns konstigt att hon säger jag ska åka och köpa nån medicin som jag kanske inte ens behöver eller som kanske inte ens hjälper. Och grejjen är att jag ska åka utomlands i mitten av April en längre tid så jag skulle ju vilja ha bort besvären före jag åker iväg..
Vad tror du jag kan ha för besvär, och vilka tester kan jag ännu ta vid hvc? Eller hur skall jag gå till väga nu..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.03.2017
Hej.
Med tanke på din kommentar, att flytningarna nu luktar illa och är klumpiga så låter det onekligen som att du har en infektion av något slag. Konstigt att bakterieodlingen inte visade någonting.
Tror du att såren och rodnaden har uppkommit av att du har kliat dig?
Jag tror säkert att det skulle vara en god idé att testa Femiflor. Många som har haft lite diffusa symtom från underlivet har haft hjälp av det. En anna sak du kan testa är helt enkelt att smörja underlivet med antingen Ceridalolja eller kokosfett. (Ceridalolja kan du köpa på apoteket, kokosfett på burk i matbutiken).
En annan orsak till att det kan klia i underlivet och vid ändtarmsöppningen, speciellt nattetid är ju springmask, men det brukar inte påverka flytningarna nänmnvärt så iom att dina flytningar luktar konstigt och är gryniga så gissar jag ändå på infektion.
Testa med Femiflor, och om det inte blir bättre så tycker jag att du skall tala med en läkare om saken.
Kram
Tessi