kliar...
12.06.2015
Hej, jag har på den senaste tiden haft klåda i underlivet, mest runt slidöppningen. Har funderat på svampinfektion men det kliar oftast bara på kvällarna, svider inte då jag kissar, har inga annorlunda flytningar och är inte svullen. Är bara röd... Har inte heller haft oskyddat sex. Vad är det för fel och hur ska jag behandla det?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.06.2015
Hejsan! Du kan nog ha en släng av en svampinfektion, precis som du tror själv också. Din kropp kanske kämppar emot och vinner delvis - därför du mest haft klåda på kvällarna. Ett knep kunde vara att sköta sin underlivshygien bra. Använd helst inte trosskydd utan byt hellre trosor fast både morgon och kväll. Använd trosor i bomullstyg. Tvätta underlivet dagligen - varannan dag med vatten, vid rikliga flytningar kan man använda en ph-neutral tvål.
På apoteket finns Vagisan vagitorier med mjölksyrebakterier att köpa utan recept. De kan hjälpa dej att återställa ph-balansen. Ifall klådan tilltar har du troligen en fullt utvecklad svampinfektion. Ifall det blir så kan du gärna ringa din hvc, odlingsprov tas på hvc och rätt medicin rekommenderas utgående från svaret. Ifall möjligheten finns att du kan ha en könssjukdom behöver du ringa din hvc och boka tid idag.
Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare