Knöl
16.06.2021
Hej, jag upptäcke en knöl (kanske 2-3cm stor) här om dagen på min vänster sida, 2cm in i slidan kanske. Den gjorde ont några dar sen men gör det inte mer, och visade upp den för en gynekolog, men hon sa att det troligen var livmodertappen, men tyckte inte hon nångång kände på knölen, och livmodertappen sitter mycket längre in. Denna knöl är som mot ändtarmsväggen, och nära benet som man kan känna inne i slidan. Kan liksom inte släppa detta nu då jag inte fick rätt svar, vad kan det vara?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2021
Hej,
Om du själv känner din livmodertapp och vet att det inte är en och samma "knöl", utan att den andra du känner är någonting annat så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen på nytt. Jag tror inte att det är någonting oroväckande, för då skulle antagligen gynekologen ha upptäckt den, men för att du själv skall få sinnesro så skulle det vara bra att kolla upp. Kanske det "räcker" med att en barnmorska undersöker dig, och vid behov kan ni boka tid till en gynekolog.
Jag tycker att det är bra att du är uppmärksam, och att du ändå vill ha ett svar på vad det är. Även om det skulle vara någonting helt ofarligt så har du rätt att vilja bli undersökt på nytt.
Kram,
Tessi