Knöl i underlivet?
19.11.2015
Hej decibel!
För ungefär två veckor sedan fick jag besvär i underlivet som kunde tyda på att jag hade fått en svampinfektion. Efter ungefär en vecka var det borta och jag har inte haft några problem sen då. Men nu efter så tycker jag mig känna en mjuk knöl i slidan som jag inte känt av tidigare. Jag känner inte alls av den då jag står eller sitter eller så. Jag funderar på om det kan vara livmodertappen, jag har tittat runt på nätet men allt tycks inte riktigt passa in. Den är ungefär 5-6 cm in "mot" magen och de tycks som att de skulle ha ett fördjupning på ett ställe. Men info jag har hittat på nätet säger att modertappen är slutet av slidan (stämmer det?) men det känns som om jag kan forsätta förbi knölen längre in i slida just förbi där fördjupningen är. Plus att jag kan känna en liten bit under knölen också. Det gör inte ont när jag tar på den heller. Jag kallar det knöl men de känns inte alls som en, det känns mera som en del av slidvägen som har bestämt sig för att flytta ut en bit. Jag har aldrig haft sex och är c.156 cm lång.
Borde man ta ett gynekolog besök? Jag är så blyg av mig så därför så skulle jag helst inte vilja fara dit. Men såklart jag far om det visar sig vara någonting faligare. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.11.2015
Hej.
Jag tycker att det låter som livmodertappen. Ibland då man tittar på bilder av slidan i genomskärning så är det riktigt förvirrande vad som är fram och vad som är bak, men det låter som livmodertappen att den är 5-6cm in och har en fördjupning på mitten. Livmodertappen är ju på sätt och vis "slutet" av slidan (eftersom det är via den man kommer in i livmodern o.s.v.) men eftersom själva livmodertappen är en utbuktning så kan man på ett sätt komma åt att känna "under" kanterna. Det är lite svårt att förklara men det du skriver låter helt normalt.
Jag tror alltså inte att det är någonting avvikande uatn allt låter som det ska, men om det är någonting du funderar mycket över så är det kanske ändå lättare att boka tid till en gynekolog så behöver du inte orora dig. Gynekologerna är nog vana vid att kvinnor är nervösa eller blyga så det är de nog förberedda på och kan ta hänsyn till.
Men i nuläget tycker jag alltså att allt låter normalt :)
Kram
Tessi