Knöl i yttre blygdläppen
31.08.2021
Hej jag är en tjej på 17 år och jag har en knöl i högra yttre blygdläppen. För ca ett halvår sen råkade jag raka mig med en använd rakhyvel. Det kliade, sved och jag fick illaluktande flyktingar. Jag upptäckte sedan att jag fick svamp. Sedan gick det över av sig själv och jag fick en knöl. Det gör bara ont när jag trycker på det hårt och jag har aldrig haft sexuell kontakt. Jag funderar på om jag har cancer, HS eller bartonilit?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2021
Hej,
Det är varken bartolonit eller cancer. Jag gissar att det helt enkelt är en talgkörtel eller hårsäck som antingen blev inflammerad i samband med att du rakade dig, eller av någon annan anledning är fylls av talg som inte kan ta sig ut. I de flesta fall löser det sig av sig själv, och om du inte har några direkta besvär av den så behöver du inte heller nödvändigtvis göra någonting åt den. Dock skriver du ingenting om hur stor knölen är, eller om den är så stor att den är synlig eller"bara" känns.
Det är inte alls ovanligt att man får problem med slidans bakterieflora om man rakar bort allt könshår. Håret finns där av en anledning - för att hålla igång "ventilationen", leda bort fukt från huden och hålla nere temperaturen. Om man därtill dessutom använder strings eller trosor av syntetmaterial så kommer temperaturen och fuktigheten att öka ytterligare - vilket leder till att fel bakterier kan få fotfäste. Så illaluktande flytningar och svampinfektioner är vanligare hos tjejer som tar bort allt könshår - och i synnerhet om det görs med hyvel eftersom det ofta leder till små sår.
Om själva knölen oroar dig så kan du besöka en ungdomsmottagning och diskutera saken, men jag tror att den är ofarlig. Om den skulle vara så stor att du känner att den är ett problem så går den kanske att tömma, men det är ingenting du skall göra utan att först rådgöra med någon som kan undersöka dig.
Kram,
Tessi