Knöl på blygläppen
17.08.2018
Hej jag har en stor knöl på min högra blygläpp som gör ont när jag går, sitter eller ligger på vissa sätt jag fick den för ungefär 3 dagar sen och jag har haft det förr men har alldrig våga säga åt min mamma, den gör ont och den är ganska stor den täcker mitt vagina hål eller vad man nu ska säga, det är svårt att gå på toaletten för det gör ont att tårka efter sig, vet inte vad jag ska göra för har börjat skolan och jag kan knappt gå Hemlig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2018
Hej.
Jag är lite osäker på exakt var knölen sitter, men eftersom du skriver att den täcker slidöppningen så undrar jag om det kan vara en inflammerad körtel. Det är oftast inte farligt, men obehagligt och smärtsamt. Vid slidöppningen finns det flera körtlar som ibland kan bli stockade. Då kan de svälla och bli ömma. Det är ju bara du själv som vet exakt hur ont det gör och om du klarar av smärtan eller inte.
Om du vill kan du testa att duscha dig med varmt vatten och försiktigt massera det svullna området. Kläm inte, utan försök bara få det att cirkulera lite i den. Sen får du avgöra själv hur du gör, ibland kan man behöva antibiotika för att inflammationen skall lugna sig, så beroende på hur ont du har så tycker jag att du isåfall skall gå till hvc och tala med en läkare. Jag förstår att det kan kännas pinsamt men du har ingenting att skämmas över och du har inte gjort någonting fel.
Jag förstår att det kan vara känsligt att ta upp saken med din mamma, och det måste du inte heller göra om du inte vill. Du kan gå till hvc alldeles själv och dina föräldrar behöver inte få veta om det. men som sagt är det ju inte någonting du har orsakat själv, så det är helt okej att berätta.
Hoppas att det ordnar sig, eller att du vänder dig till en läkare.
Kram
Tessi