Knölar på venusberget
02.09.2015
Hej! För några månader sen så märkte jag att jag hade en knöl på venusberget, men jag tänkte inte sådär jättemycket på det just då, men nu har det blivit många fler och har en som är ganska stor, och det har börjat klia. Jag har också under senaste tiden börjat att få väldigt mycket flytningar. Vill bara veta om detta är farligt? Är det något som man måste kolla upp? Hur kollas det upp då, liksom vad kommer dem att göra? Jeanette Foug.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.09.2015
Hej.
Eftersom jag inte vet hur knölarna på ditt venusberg ser ut så har jag svårt att med säkerhet uttala mig om vad de är. Men min gissning är att det antingen är talgkörtlar eller hårsäckar som har blivit inflammerade. Speciellt om man rakar sig så finns det ju en stor risk att man får små sår vid hårsäckarna som sedan blir inflammerade och då kan orsaka små knölar. Du skriver att dina knölar kliar och det är ytterligare ett tecken på irritation i huden. Om de är röda eller gör ont, eller om de verkar bli fler utan synbar orsak, så tycker jag att du skall kontakta en ungdomsmottagning och gå och visa upp dem. I bästa fall är de ju helt ofarliga och då kan du slappna av, och i värsta fall är det någonting som måste behandlas på något sätt och då har du ju redan tagit det första, och avgörande, steget då du har kontaktat ungdomsmottagningen.
Du skriver att du också har börjat få mer flytningar. Jag är inte säker på att dessa två saker har någonting med varann att göra, utan tror nästan att de beror på olika saker. Ökade flytningar kan ibland vara ett tecken på infektion, men det kan ochså vara helt normalt med tanke på din ålder och att kroppen utvecklas. Men om flytningarna luktar konstigt eller har konstig konsistens, eller om du får värk och klåda så finns det orsak att kolla upp saken.
Så om du känner att du skulle vilja kolla upp det så bokar du alltså tid till en ungdomsmottagning där de undersöker knölarna, och ställer frågor. Flytningarna kanske undersöks med en gynekologisk undersökning eller med ett prov från slidan/urinprov. Vad som än görs så är jag övertygad om att de är försiktiga. Och det är just därför ungdomsmottagningar finns - för att unga personer skall ha någon att fråga då man har pinsamma eller känsliga frågor. Så oroa dig inte - de har sett och hört det mesta och är inte alls svåra att tala med.
Det ordnar sig!
Kram,
Tessi