Komplex bröstvårta
05.04.2015
Hej! Jo det är såhär att min ena bröstvårta är typ delad på mitten. Det är lixom en spricka mitt i bröstvårtan som delar den i två. Den har inte alltid sett ut så utan den "delade sig" någon gång i början av tonåren (jag är nu 17) om jag minns rätt. Min andra bröstvårtan är dock fortfarande "normal". I alla fall så är detta något jag verkligen ogillar och har komplex över och jag gillar därför inte att visa mina bröst. Jag känner mig tex inte bekväm med att visa brösten i omklädningsrum, för kompisar, killen jag gillar osv vilket känns jobbigt.. Har aldrig heller sett någon annan som har såna bröstvårtor så det känns som att många skulle reagera och tycka det var konstigt. I alla så undrar jag bara varför den blev så? Är det vanligt? finns de något man kan göra åt de för att lixom "fixa de" så att det blir en hel bröstvårta igen? Tack på förhand. Liv

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2015
Hej.
Precis som med allting man har komplex över så tror jag att du själv är din hårdaste kritiker. Jag kan inte svara på hur vanligt det är med delade bröstvårtor eller vad det beror på, men du är inte den enda som har det.
Då man har någonting som på något sätt avviker från det normala så är det vanligt att man upplever sig själv som avvikande eller felaktig, men man kan också försöka se det som en av de saker som gör en speciell. Jag kan med säkerhet säga att det inte är dina bröstvårtor som avgör om du är ev vacker person eller inte.
Delade bröstvårtor brukar i sig inte medföra några problem, och man brukar kunna t.ex amma normalt. Du undrar om det går att göra någonting för att fixa det, och det tror jag nog om det är det du vill. Jag föreslår att du isåfall bokar tid till en läkare vid hvc så att du får diskutera saken och bli undersökt. Läkaren kan sedan skriva en remiss till en kirurg som kan ta ställning till om det går att göra någonting åt saken.
Det finns människor med "vanliga" bröstvårtor som väljer att dela dem för att de tycker att det är snyggt, och det finns personer med delade bröstvårtor som väljer att operera sina så att de ser "vanliga" ut. Jag kan inte berätta för dig vad du skall göra, men jag tror inte att du förlorar någonting på att gå och tala med en läkare, så kan du fatta ditt beslut sedan då du har all information.
Kram Tessi