Könssjukdom??
08.05.2015
Hej! Jag undrar om det är vanligt att ha flytningar under tiden man inte har mens, fast man har haft mens i mer än ett år? För min hälsolärare sa att flytningar kan vara ett tecken på en könssjukdom, men jag har aldrig haft sex. Kan man födas med en könssjukdom, eller varifrån kommer dom riktit? -Nervös-

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.05.2015
Hej Nervös! Flytningar har kvinnan från pubertetsåldern, för många redan lite innan puberteten, och hela livet ut. Flytningar behövs för att hålla slemhinnorna i underlivet friska och smidiga. Så Jaa du ska ha flytningarna dina. Du kan läsa mera om flytningar här.  Det är ifall flytningarna ändras dvs blir bruna eller grönaktiga, gryniga osv som det kan vara tecken på könssjukdom. Nej - man kan inte födas med en könssjukdom. Könssjukdomarna smittar från en smittad till en osmittad via slemhinnekontakt såsom mun-könsorgan och könsorgan-könsorgan. Läs gärna mera om könssjukdomar här.
Med vänlig hälsning,   Annika    barnmorska - hälsovårdare