Konstiga flytningar
23.10.2015
Jag har under en tid haft mer flytningar än jag brukar. Dem varierar mellan att vara vita tjocka och långa slemmiga som ej luktar illa. Drar man längs slidväggen med fingret så får man en tjock vit massa på fingret, vad kan detta vara?
Har behandlat med canesten vaginalkräm men märkte ingen stor skillnad
Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2015
Hej,
Flytningarna varierar lite under hela menstruationscykeln och det är helt normalt, men om du upplever att dina flytningar ändå är annorlunda än de brukar vara så kan det vara ett tecken på att någonting är lite "off". Det första man tänker på då man hör om vitaktiga tjocka flytningar är svampinfektion, men du säger att du har testat behandla med Canesten och att det inte har hjälpt nämnvärt, så då skulle min andra gissning vara att det helt enkelt beror på bakteriell vaginos, elleratt slidans ph-värde har blivit rubbat. Men om du inte känner att flytningarna skulle lukta illa, och du inte har någon klåda så kan du försöka vänta ett tag och se om det går över av sig själv.
Några tips är att dagligen tvätta underlivet med vatten, inte med tvål eftersom det irriterar slemhinnorna. Försök att sova utan trosor och pyjamasbyxor så att underlivet får bättre ventilation. Undvik att raka dig samt använda tampong ett tag och använd trosor av bomull, d.v.s. inte av syntetmaterial.
Om flytningarna fortfarande besvärar dig om t.ex. 10 dagar så kan du tala med t.ex. din skolhälsovårdare som vid behov kan lägga en laboratorieremiss för provtagning. Och om det finns någon risk att du skulle kunna ha en könssjukdom så lönar det sig givetvis att utesluta det. Men som regel är det inte alls ovanligt att underlivet blir lite irriterat ibland, det händer nästan alla och är ingenting man behöver skämmas över.
Kram
Tessi